Άθεοι και Αθεΐα
Η δημιουργία απώτερων κόσμων δεν θα ήταν και πολύ σοβαρή εάν δεν είχε τόσο μεγάλο τίμημα: τη λησμονιά του πραγματικού, και άρα την ένοχη παράβλεψη του μοναδικού κόσμου που υπάρχει. Όταν η πεποίθηση αντιβαίνει στην ενύπαρξη, άρα στον εαυτό μας, η αθεΐα συμφιλιώνει με τη γη, το άλλο όνομα της ζωής
Δεν περιφρονώ τους πιστούς, δεν τους θεωρώ ούτε γελοίους ούτε αξιολύπητους, απελπίζομαι όμως όταν προτιμούν τις καθησυχαστικές μυθοπλασίες των παιδιών από τις σκληρές βεβαιότητες των ενηλίκων.
Το να πρέπει να πεθάνεις δεν αφορά παρά μόνο τους θνητούς: ο πιστός, αφελής και ανόητος, ξέρει πως είναι αθάνατος, πως θα επιζήσει από την οικουμενική εκατόμβη…
Η αθεΐα μου ενεργοποιείται όταν η ιδιωτική πίστη γίνεται δημόσια υπόθεση και στο όνομα μιας προσωπικής πνευματικής παθολογικής κατάστασης οργανώνεται επίσης ανάλογα ο κόσμος και για τους άλλους.
Ο Μωυσής, ο Παύλος από την Ταρσό, ο Κωνσταντίνος, ο Μωάμεθ, στο όνομα του Γιαχβέ, του Θεού, του Ιησού και του Αλλάχ, των χρήσιμων μυθευμάτων τους, δραστηριοποιούνται γύρω από την διαχείριση σκοτεινών δυνάμεων που τους κατακλύζουν, τους ταλανίζουν και τους τιμωρούν. Προβάλλοντας την μαύρη τους κακία στον κόσμο, τον σκοτεινιάζουν ακόμη περισσότερο και δεν ξαλαφρώνουν από κανένα πόνο.
Η αθεΐα δεν αποτελεί θεραπεία αλλά ανακτημένη νοητική υγεία.
Γνωρίζουμε το πονημάτιο του Καντ "Τι είναι Διαφωτισμός"; Διαβάζεται ακόμη μετά από δύο αιώνες; Μάλιστα. Μπορούμε, και πρέπει να προσυπογράψουμε το σχέδιο, πάντοτε επίκαιρο: να βγάλουμε τους ανθρώπους από την ανηλικιότητά τους.
Ο Θεός που κατασκεύασαν οι θνητοί καθ’ υποστασιοποιημένη εικόνα τους υπάρχει μόνο και μόνο για να κάνει εφικτή την καθημερινή ζωή παρά το δρομολόγιο του καθενός προς την ανυπαρξία. Όσο οι άνθρωποι θα πρέπει να πεθαίνουν, μια μερίδα ανάμεσά τους δεν θα μπορεί να αντέξει αυτήν την ιδέα και θα εφευρίσκει υπεκφυγές.
Για πολύ καιρό άθεος χαρακτηρίζεται ο άνθρωπος που πιστεύει σε ένα θεό γειτονικό, ξένο, ετερόδοξο. Όχι το άτομο που αδειάζει τα ουράνια, αλλά εκείνο που τα γεμίζει με τα δικά του πλάσματα.
Εκείνους που αμφιβάλλουν ακόμα για τις πιθανές εξωφρενικότητες των θρησκειών σε θέματα ενισχυτικών μέσων τους παραπέμπουμε στο χορό των ούρων των Ζούνι του Νέου Μεξικού, στην κατασκευή φυλαχτών με τα κόπρανα του μεγάλου Λάμα του Θιβέτ, στις σβουνιές και τα ούρα αγελάδων για τις πλύσεις εξαγνισμού στους ινδουιστές, στην λατρεία των Στερκόριους, Κρέπιτους και Κλοακίνας από τους Ρωμαίους – θεοτήτων αντίστοιχα της κόπρου, της πορδής και των οχετών – στις προσφορές κοπριάς προς την Σίβα…
Η πολιτική, η πολιτεία μπορούν να λειτουργούν πολύ ευκολότερα από τη στιγμή που επικαλούνται την εκδικητική εξουσία των θεών, οι οποίοι υποτίθεται ότι εκπροσωπούνται επί γης από τους κυρίαρχους που, πολύ εύστοχα, κάνουν και κουμάντο.
Μας λέει ο Κριστοβάο Φερέιρα το 1636: ο Θεός δεν δημιούργησε τον κόσμο· άλλωστε ο κόσμος ποτέ δεν δημιουργήθηκε· η ψυχή είναι θνητή· δεν υπάρχει ούτε κόλαση ούτε παράδεισος, ούτε απόλυτος προορισμός· τα παιδιά που πεθαίνουν είναι απαλλαγμένα του προπατορικού αμαρτήματος, το οποίο ούτως ή άλλως δεν υφίσταται· ο χριστιανισμός είναι μια εφεύρεση· ο δεκάλογος μια ανεφάρμοστη βλακεία· ο πάπας ένα άτομο ανήθικο και επικίνδυνο· οι κανόνες τα συγχωροχάρτια, ο αφορισμός, οι διατροφικές απαγορεύσεις, η παρθενία της Μαρίας, οι τρεις μάγοι, άλλες τόσες σαχλαμάρες· η ανάσταση ένα παραμύθι ασυνάρτητο, γελοίο, σκανδαλώδες, μια κοροϊδία· τα μυστήρια, η εξομολόγηση, ηλιθιότητες· η θεία ευχαριστία ένα καλολογικό στοιχείο· η τελική κρίση ένα απίστευτο παραλήρημα
Θνητοί, πεπερασμένοι, περιορισμένοι, καταπονημένοι από αυτούς τους καταναγκασμούς, οι άνθρωποι, που τους ταλανίζει η περάτωση, εφευρίσκουν μια δύναμη προικισμένη ακριβώς με τις αντίθετες ιδιότητες: με τα ελαττώματά τους γυρισμένα το μέσα έξω, επινοούν τις ιδιότητες που μπροστά τους γονατίζουν και ύστερα προσκυνούν.
Η θρησκεία γίνεται άρα η κατεξοχήν πρακτική αλλοτρίωσης: προϋποθέτει το διχασμό του ανθρώπου και τη δημιουργία ενός φανταστικού κόσμου όπου η αλήθεια βρίσκεται περιβεβλημένη με μυθοπλασία.
οι θρησκείες θα έπρεπε να διδάσκονται στους ήδη υπάρχοντες κλάδους σπουδών – φιλοσοφία, ιστορία, φιλολογία, πλαστικές τέχνες, γλώσσες κλπ – όπως διδάσκονται οι πρωτο-επιστήμες: πχ η αλχημεία στους κύκλους μαθημάτων χημείας, η φυτογνωμονική και η φρενολογία στις φυσικές επιστήμες, ο τοτεμισμός και η μαγική σκέψη στη φιλοσοφία, η ευκλείδειος γεωμετρία στα μαθηματικά, η μυθολογία στην ιστορία.
Τρεις χιλιετίες το μαρτυρούν, από τα πρώτα κείμενα της Παλαιάς Διαθήκης ως σήμερα: η παραδοχή ενός Θεού μοναδικού, βίαιου, φθονερού, εριστικού, μισαλλόδοξου, πολεμοχαρούς, έχει επιφέρει περισσότερο μίσος, αίμα, θανάτους, βιαιότητα παρά ειρήνη.
Δεν υπάρχει υπερβατική δικαιοσύνη όπως ούτε και ενυπάρχουσα. Θεός ή όχι, κανένας άνθρωπος δεν είχε ποτέ να πληρώσει επειδή τον έβρισε, τον αψήφησε, τον περιφρόνησε, τον ξέχασε ή του πήγε κόντρα.
Ο ιουδαιοχριστιανισμός αφήνει πίσω του μια επιστήμη, ένα βάθρο πάνω στο οποίο πραγματοποιείται κάθε νοητική και συμβολική συναλλαγή.
Που βρίσκεται λοιπόν το καθολικό υπόβαθρο; Που τοποθετείται η ιουδαιοχριστιανική επιστήμη; Μέσα σε αυτή την ιδέα ότι η ύλη, το πραγματικό και ο κόσμος δεν εξαντλούν την ολότητα.
Η αθεΐα προϋποθέτει την αποκήρυξη κάθε υπερβατικότητας. Ανεπιφύλακτα.
Το Καλό και το Κακό υπάρχουν όχι πλέον γιατί συμπίπτουν με τις έννοιες του πιστού και του άπιστου μέσα σε μια θρησκεία, αλλά σε σχέση με την ωφέλεια και της ευτυχία του μεγαλύτερου δυνατού αριθμού.
Η θρησκεία πηγάζει από την ενόρμηση θανάτου. Αυτή η περίεργη σκοτεινή δύναμη στα μύχια της ύπαρξης δουλεύει για την καταστροφή αυτού που υπάρχει.
Οι τρεις μονοθεϊστικές θρησκείες, διαπνεόμενες από την ίδια γενεολογική ενόρμηση θανάτου, συμμερίζονται μια σειρά πανομοιότυπα μίση: μίσος για τη λογική και την ευφυΐα· μίσος για την ελευθερία· μίσος για όλα τα βιβλία στο όνομα ενός και μοναδικού· μίσος για τη ζωή· μίσος για τη σεξουαλικότητα, τις γυναίκες και την ηδονή· μίσος για κάθε τι θηλυκό· μίσος για το σώμα, τους πόθους τις ορμές. Στη θέση όλων αυτών, ιουδαϊσμός, χριστιανισμός και ισλαμισμός υπερασπίζονται: την πίστη και την πεποίθηση, την υπακοή και την υποταγή, την κλίση για το θάνατο και το πάθος για το υπερπέραν, τον άφυλο άγγελο και την αγνεία, την παρθενία και την μονογαμική πίστη, τη σύζυγο και τη μητέρα, την ψυχή και το πνεύμα. Σαν τα λέμε σταύρωση της ζωής και εξύμνηση της ανυπαρξίας.
Και εν τέλει: Ούτε Βίβλος ούτε Κοράνιο. Από τους ραβίνους, τους παπάδες, τους ιμάμηδες, τους αγιατολάχ και λοιπούς μουλάδες, επιμένω να προτιμώ το φιλόσοφο. Από όλες αυτές τις τραβηγμένες από τα μαλλιά θεολογίες, προτιμώ να επικαλούμαι τις εναλλακτικές σκέψεις απέναντι στην κυρίαρχη φιλοσοφική ιστοριογραφία: τους γελαστούς, τους υλιστές, τους ριζοσπάστες, τους κυνικούς, τους ηδονιστές, τους άθεους, τους αισθησιοκράτες, τους ηδονόχαρους. Αυτοί ξέρουν ότι υπάρχει ένας μόνο κόσμος και ότι κάθε προαγωγή ενός απώτερου κόσμου μας κάνει να χάνουμε το βίωμα και το όφελος του μοναδικού που υπάρχει. Αμαρτία πραγματικά θανάσιμη.
Όμορφο βιβλίο :-) Με ψιλοταλαιπώρησε η μετάφραση, though....
Ετικέτες book