Πέμπτη, Δεκεμβρίου 28, 2006

Η Αρπαχτή (ή Χέστους μωρέ τους Μαλάκες)

Την Τετάρτη 27 Δεκεμβρίου 2006 παρακολούθησα την Φαντασία 2000 του Disney, στο Μέγαρο (20? και πολύ είναι). Απ' ότι φαίνεται η ωραία πρακτική του να σε περνάνε για μαλάκα έχει πεδίο δόξης λαμπρό σε αυτή τη χώρα. Έτσι λοιπόν σύμφωνα με το σάϊτ του Μεγάρου αλλά και το πρόγραμμά τους (το βλέπετε στην παρακείμενη εικόνα) θα ακούγαμε την Συμφωνική του Σικάγου, υπό τον James Levine.

Σωστά? Πριτς! Αυτό που παρακολουθήσαμε ήταν κινηματογραφημένο αυτό που υποτίθεται πως θα παρακολουθούσαμε. Αυτό άραγε δεν εμπίπτει στην κατηγορία της παραπλανητικής διαφήμισης? Σημειωτέον πως όταν αγόρασα τα εισιτήρια ρώτησα explicitely άμα θα είναι ζωντανή ορχήστρα και η κοπέλα μου είπε "ναι, έτσι φαίνεται".

Αλλά δεν ήταν μόνο αυτό.

  • Η αίθουσα του Μεγάρου δεν προσφέρεται για κινηματογραφικές ταινίες. Σίγουρα το όλο θέαμα θα ήταν πολύ καλύτερο σε έναν κινηματογράφο της προκοπής. Και πράγματι, πολύς κόσμος όπως άκουσα και στο διάλειμα αν ήξερε το τι θα παρακολουθούσε δεν θα πήγαινε.

  • Η Οθόνη ήταν ενα μπερντές-like σεντόνι που κάλυπτε το όργανο και μάλιστα στην πάνω γωνία ήταν ζαρωμένο. Δεν κάναν τον κόπο ούτε να το στρώσουν.

  • Η κόπια ήταν χάλια. Τόσο οπτικώς (έκοβαν εντελώς άγαρμπα τα κομμάτια πριν τελειώσουν - μάλιστα το 2ο κοντσέρτο του Σοστακόβιτς το έκοψαν πολύ πριν τελειώσει), όσο και ηχητικώς. Λες και άκουγες γδαρμένο δίσκο βινυλίου. Αν νοίκιαζαν το DVD από το βιντεάδικο της γειτονιάς θαρρώ πως θα είχαμε πολύ καλύτερη ποιότητα.

  • Η αίθουσα ήταν γεμάτη παιδάκια 3-4 ετών (πολλά ήταν ακόμη μικρότερα, ίσα-ίσα που περπατούσαν!), τα οποία βέβαια δεν μπορούν να συγκεντρωθούν και πολύ ώρα και μετά ένα δεκάλεπτο άρχισαν να παίζουν να κάνουν φασαρία κλπ, κλπ. Το γεγονός πως η παράσταση ήταν στις 8:30 το βράδυ doesnt ring any bell στους νεοέλληνες γονείς. Προφανώς ό,τι έχει μέσα κινούμενα σχέδια defaults σε παιδικό θέαμα. Ακόμη και αν αρχίζει τα μεσάνυχτα.

  • Εν γένει όλος ο χριστουγεννιάτικος προγραμματισμός του Μεγάρου πάσχει. Σαν να τους αιφνιδίασε η έλευσις των Χριστουγέννων και πήγαν να την καλύψουν αρπακολατζίδικα και πολύ Ελληνικά. Έλα όμως που φαίνεται! Μπορεί να τους ήλθαν τα Χριστούγεννα αναπάντεχα μέσα στο Δεκέμβρη. Ίσως τα περίμεναν γύρω στο Μάρτη.

    Τι να πει κανείς. Κανείς σεβασμός στους πελάτες τους....

    Αυτά :-(

    Ετικέτες

    buzz it!

    Τετάρτη, Δεκεμβρίου 20, 2006

    Alleluia!!!

    Αυτή την φορά προετοιμάστηκα κατάλληλα. Δεν ήθελα να αφήσω την κούραση της ημέρας να μου χαλάσει την βραδιά, οπότε φρόντισα να ξεκουραστώ κανένα δίωρο προτού πάω στη συναυλία. Γύρω στις 8 ήπια και ένα red bull (χωρίς ζάχαρη), οπότε είχα όλες της αισθήσεις μου σε πλήρη διέγερση και έτοιμες για το input processing (όλα αυτά έγιναν χτές το βράδυ, ξέχασα να το πω).

    Παρακολουθήσαμε την Παιδική χορωδία Windsbacher Knabenchor και την Ορχήστρα Deutsche Kammer-Virtuosen του Βερολίνου υπό την μουσική διεύθυνση του Karl-Friedrich Beringer, στην μεγάλη αίουσα του Μεγάρου (88). Επίσης συμμετείχαν οι μονωδοί Jutta Boehnert σοπράνο, Rebecca Martin μέτζο σοπράνο, Susanne Schaiffer άλτο, Thomas Cooley τενόρος και Henryk Boehm βαρύτονος.

    Στο πρώτο μέρος ακούσαμε το Μεγαλυνάριο του JS Bach και στο δεύτερο το Ορατόριο Χριστουγέννων του Camille Saint-Saens. Όπως είχε ανακοινωθεί αρχικά ήταν να παιχτούν ανάποδα (δηλ. ο Μπαχ στο 2ο μέρος – έτσι είναι ακόμη στο site) και νομίζω πως αυτή θα ήταν και καταλληλότερη επιλογή.


    Από τα πρώτα σαλπίσματα της πίκολο κατάλαβα πως θα παρακολουθούσα ένα πολύ ξεχωριστό γεγονός. Και μόλις άρχισε το χορωδιακό έφευγες τελείως. Βέβαια το έργο του Μπάχ είναι μαρκετινίστικα φτιαγμένο αλλά το απόδωσαν και εξαιρετικά. Αν έπρεπε να δω ξεχωριστά το πρώτο και το δεύτερο μέρος θα εβαζα μάλλον κοντά στο 95 στο πρώτο μέρος και λίγο κάτω από το 85 για το 2ο. Γι’ αυτό και λέω πως θα ήταν καλύτερα ο Μπάχ να ήταν 2ος, μιας και θα τελείωνε η βραδυά με αυτόν.

    Πραγματικά δεν ξέρω τι να πρωτο-εκθειάσω στο υπέροχο αυτό πρώτο μέρος. Την γερμανικής τελειότητας και ισορροπίας ορχήστρα? Την παιδική χορωδία που δεν νομίζω αν έχω ακούσει καλύτερη? Τους πολύ καλούς μονωδούς? Το άψογα δουλεμένο σύνολο? Ωστόσο θέλω να σταθώ σε μερικά πράγματα που μου φάνηκαν πως ξεχωρίζουν.

    • Τα πνευστά και ιδίως τα χάλκινα
    • Την πάρα πολύ καλή προετοιμασία της χορωδίας. Η μπαρόκ άρθρωση των παιδιών ήταν άψογη. Επίσης πολλά παιδιά ήξεραν τα μέρη τους απέξω (σημειωτέον στα λατινικά!)
    • Την σοπράνο
    • Το μεγαλοφυές έργο (αν δεν είναι κοινοτυπία να λες κάτι τέτοιο για έργο του ΙΣ Μπαχ)
    • Και βασικότερο όλων τον μαέστρο, ο οποίος πραγματικά παρουσίασε ένα Magnificat τέλεια δουλεμένο. Σε πάρα πολλά σημεία μου έφερνε στο νού πολύπλοκες γεύσεις που τις κρατάς στο στόμα σου και ενώ ξεχωρίζεις όλα τα συστατικά σου φαίνεται απίθανο πως ο συνδυασμός τους βγάζει τόσο ανώτερο αποτέλεσμα.

    Μετά από αυτή την εμπειρία θα ήταν δύσκολο το δεύτερο μέρος να ήταν του ιδίου επιπέδου. Και όντως δεν ήταν. Το ορατόριο είναι έργο του τέλους της κλασικής περιόδου – αρχή της ρομαντικής, περίπου ενάμισι αιώνα πιο νέο του Μεγαλυνάριου. Αποδόθηκε από τους ίδιους μουσικούς με την προσθήκη ενός οργάνου και μιας άρπας. Όσα είπα παραπάνω ισχύουν και εδώ, απλά σε μικρότερο βαθμό. Ίσως γιατί το έργο δεν είναι τόσο εντυπωσιακό. Είναι αρκετά πιο εσωστρεφές πράγμα που το κάνει πιο δύσκολο στην αντίληψή του. Επίσης έπεσε πίσω από ένα outstanding 1ο μέρος.

    Κορυφαίες στιγμές του 2ου μέρους το πραγματικά υπέροχο ντουέτο σοπράνου-βαρύτονου με την συνοδεία άρπας και οργάνου καθώς και το τρίο με την προσθήκη του τενόρου.

    Για το τέλος μας επιφύλαξαν 3 μπιζαρίσματα με την παιδική χορωδία. Το πρώτο δεν το αναγνώρισα. Τα άλλα δύο ήταν κάλαντα και παραδοσιακά γερμανικά χριστουγεννιάτικα άσματα (μάλλον….).

    Πολλά μπράβο στο μαέστρο και σε όλο το σύνολο!

    Επιτέλους καταλάβαμε Χριστούγεννα! Μόνο το glühwein στην διπλανή weihnachtsmarkt έλειπε μετά το πέρας της συναυλίας και το τσουχτερό κρύο :-)

    Αυτά.

    Ετικέτες ,

    buzz it!

    Παρασκευή, Δεκεμβρίου 15, 2006

    Ένα πιάνο και ένα τσέλο

    Την περασμένη Τετάρτη παρακολούθησα την συναυλία των Christian Poltera (τσέλο) και Polina Leschenko (πιάνο), στα πλαίσια του Rising Stars. Μας έπαιξαν τα Φανταστικά κομμάτια για τσέλο και πιάνο του Σούμαν, την σονάτα για τσέλο και πιάνο σε ντο μείζονα του Προκόφιεφ και στο 2ο μέρος την σονάτα για τσέλο και πιάνο σε σολ ελάσσονα του Ραχμάνινωφ.

    Ακόμη μετά από 2 μέρες ακόμη προβληματίζομαι αν ήταν καλή συναυλία και για αυτό δυσκολεύομαι να της βάλω βαθμό. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίον άφησα να περάσει λίγος καιρός προτού γράψω τίποτε, ώστε να κατασταλάξω περισσότερο. Νομίζω πως πάντα μετά από 2-3 μέρες έχει κανείς πιο ολοκληρωμένη άποψη για το τι παρακολούθησε. Υπάρχει η απαραίτητη αποστασιοποίηση από το γεγονός ώστε να αντιμετωπίστει αρκετά ψύχραιμα και ταυτόχρονα δεν έχει περάσει πολύς καιρός ώστε να έχουν πέσει οι λεπτομέρειες στη λήθη.

    Ωστόσο, στη συγκεκριμένη περίπτωση και μετά 2 μέρες η πρώτη εντύπωση παραμένει. Η συναυλία δεν μου άρεσε. Αν και οι καλλιτέχνες ήταν τεχνικά άψογοι (ιδιαίτερα ο τσελίστας ήταν εντυπωσιακός) δεν ένοιωσα ούτε στιγμή την μέθεξη που τόσο πολύ αναζητώ στις κλασικές μου βραδιές. Έφταιγα εγώ? Έφταιγαν τα έργα? Έφταιγαν οι μουσικοί? Έφταιγε η ατμόσφαιρα? Δεν ξέρω. Μάλιστα στο διάλλειμα προβληματίστηκα αρκετά πάνω σε αυτό. Όλο το πρώτο μέρος ήταν νομίζω χαμένος χρόνος. Ομολογώ πως δεν μπορούσα και να συγκεντρωθώ (ήμουν πολύ κουρασμένος, αλλά τι να κάνουμε; Life is a bitch). Οπότε σίγουρα ήμουν και εγώ μέρος του προβλήματος.

    Εν πάσει περιπτώσει, θα ήθελα πολύ να τους ξανακούσω για να τους εκτιμήσω καλύτερα αλλά δυστυχώς δεν είναι δυνατόν. Εκτός και αν πάω να τους ακούσω σε κάποια άλλη από της συνεργαζόμενες αίθουσες του ECHO :-))). Ιδιαίτερα η σονάτα του Ραχμάνινωφ μου φάνηκε πολύ όμορφο έργο με μερικά πολύ έντονα σημεία. Κρίμα που ήμουν «αλλού».

    Αυτά…

    Ετικέτες

    buzz it!