Τετάρτη, Ιουλίου 30, 2008

Turk Yunan Genclik Orkestrasi

Ο τίτλος λέει Ελληνοτουρκική Ορχήστρα Νέων (μετά από κάποια simplifications βέβαια, μιας και βαρέθηκα ψάξω φοντς με τις απαραίτητες «ουρίτσες»). Την ορχήστρα αυτή, υπό την διεύθυνση του Vladimir Ashkenazy, την ακούσαμε την περασμένη Τρίτη 29-7-8, στο Ηρώδειο (66).

Ήταν μια συναυλία που με προβλημάτισε αρκετά για το αν θέλω να πάω ή όχι. Τελικά, και μιας και οι επιλογές είναι ανύπαρκτες αυτό τον καιρό, αποφάσισα να πάω. Σκέφτηκα νέοι μουσικοί θα είναι, καλοί θα είναι. Τώρα τον Ashkenazy τον είχα δει με την ορχήστρα της Στοκχόλμης πέρσυ τον Δεκέμβρη (όπου άκουσα τον καταπληκτικό Martin Fröst στο κοντσέρτο για κλαρινέτο του Νίλσεν) και δεν με είχε ενθουσιάσει. Ούτε τώρα μου πολυάρεσε αν και πρέπει να ομολογήσω πως στο δεύτερο μέρος ήταν αρκετά καλός.

Η ορχήστρα μου φάνηκε να έχει μια παράξενη δομή. Άπειρα βιολιά και ελάχιστοι άνδρες. Πάνω από 80% γυναίκες λες και υπήρχε καμμιά υποχρεωτική ποσόστωση. Και μια θάλασσα βιολιά. Σαν να έπρεπε να ενδυναμωθεί ο ήχος και μιας και δεν υπήρχε δύναμη επιλέχτηκε να υπάρχει πλήθος.

Η συναυλία ξεκίνησε με ένα ολίγον πανηγυριώτικο κομμάτι, τούρκικη σύνθεση που δεν θα έλεγα πως θα ήθελα να το ξανακούσω. Μάλλον επειδή η ορχήστρα στις συναυλίες που έδωσε στην Τουρκία ξεκινούσε με Σκαλκώτα, είπαν εδώ να ξεκινήσουν με κάτι τούρκικο.

Συνέχισαν με το πασίγνωστο κοντσέρτο για πιάνο σε a του Edvard Grieg, με την Gülsin Onay στο πιάνο. Ψιλομέτρια εκτέλεση, με την ορχήστρα να δείχνει πως της λείπουν αρκετές πρόβες ακόμη και τους μουσικούς να φαίνονται μάλλον ανώριμοι. Σε παρόμοιο mood ήταν και η Gülsin Onay. Εντάξει καλά το έπαιξε, αλλά δεν μου φάνηκε σε καμμιά στιγμή πως το είχε. Στο αργό δεύτερο μέρος μάλιστα, αυτό φάνηκε αρκετά έντονα. Σκεφτόμουν τα ηχοχρώματα του Grieg και τα φιόρδ του Bergen και δεν μου κόλλαγαν καθόλου με το παίξιμο της Onay. Αντιθέτως, έπαιξε πολύ ωραία τα δύο κομμάτια που μπίζαρε στο τέλος. Ίσως δεν της ταίριαζε το έργο και ήθελε κάτι πιο μεσογειακό.

Στο δεύτερο μέρος τα πράγματα βελτιώθηκαν αρκετά. Φάνηκε να είχαν προετοιμάσει αρκετά περισσότερο τα έργα και τα έπαιξαν αρκετά καλά. Φάνηκε και ο όγκος των έγχορδων και οι δυνατότητες των πνευστών. Νομίζω πως άρεσε και στον Ashkenazy περισσότερο το πρόγραμμα του δεύτερου μέρους και αυτό πέρασε θαρρώ και στην ορχήστρα. Ιδιαίτερα το έργο του Franck νομίζω πως το έπαιξαν πάρα πολύ καλά.

Το πρόγραμμα:

Α’ Μέρος

Ulvi Cemal Erkin (1906-1972), öçekçe

Edvard Grieg (1843-1907),Κοντσέρτο για πιάνο σε λα ελάσσονα, έργο 16
  • Allegro molto moderato
  • Adagio
  • Allegro moderato molto e marcato – Andante maestoso


Β’ Μέρος

César Franck (1822-1890),Ψυχή, συμφωνικό ποίημα για ορχήστρα και χορωδίες
Τέσσερα αποσπάσματα για ορχήστρα
  1. Sommeil de Psyché – Το όνειρο της Ψυχής. Lento
  2. Psyché enlevée par les Zéphyrs – Οι Ζέφυροι απάγουν την Ψυχή. Allegro vivo – Poco più lento – Tempo I – Poco più lentο
  3. Les jardins d’Éros – Οι κήποι του Έρωτα. Poco animato – Un peu plus large
  4. Psyché et Éros – Ψυχή και Έρως. Allegretto modéré – Poco più lento

Ίγκορ Στραβίνσκι (1882-1971), Το πουλί της φωτιάς, σουίτα για ορχήστρα (εκδοχή 1919)
  • Introduction – Εισαγωγή
  • Danse de l’oiseau de feu – Το πουλί της φωτιάς και ο χορός του
  • Khorovode des princesses – O κυκλικός χορός των πριγκιπισσών
  • Danse infernale de Kachtcheï – Ο διαβολικός χορός του βασιλιά Καστσέι
  • Berceuse – Νανούρισμα
  • Finale

Εvent προβοκατόρικο, ως εκ τούτου δεν έλειψαν οι διάφοροι πολιτικοί και οι κουστωδίες τους, μαζί με όλους του φωτογράφους που θεωρούν πως η δουλειά τους πρέπει να γίνετε ανεξάρτητα του πόσο ενοχλούν. Αλλά τι να τα λέμε και να τα ξαναλέμε, στην Ελλάδα είμαστε…

Ετικέτες

buzz it!

5 Comments:

Blogger Parsifal said...

Ωραία, κ το σκεφτόμουν να πάω αλλα είπα "δε βαριέσαι! αφού θα πάει ο spiretos και θα μας πει πως ήταν". Χεχε. Είχε τουλαχιστον κόσμο? δε μας είπες..

30/7/08 18:10  
Anonymous Ανώνυμος said...

:-) Μέτριο κόσμο. Ολίγον άσχετο βέβαια αλλά γέμισαν κατά τα 2/5 το Ηρώδειο. Επικρατούσε η χαλαρότης του τέλους της σεζόν. Μέχρι και οι ταξιθέτριες δεν γκρίνιαζαν με αυτούς που άλλαζαν θέσεις :-)

31/7/08 07:45  
Anonymous Ανώνυμος said...

Όταν λέω εγώ, όπου μαζεύονται πολλές γυναίκες, φεύγα με λένε μετά πουριτανό και φαλλοκράτη. Εκ πείρας ομιλώ. ;-)

Πλάκα κάνω.

Anyway, δεν κατάλαβα το τεχνικό, ούτε και το καλλιτεχνικό λόγο δημιουργίας μια τέτοιας ορχήστρας και ο Ashkenazy μάλλον για promotion θα έχει μια τέτοια πρωτοβουλία παρά ουσία οπότε...

Πάντως το έργο του Franck είναι πολύ εμπνευσμένο και έχω την αίσθηση ότι είναι από αυτά τα "άγνωστα" μουσικά κομμάτια που μπορούν να διεγείρουν.

Τα κατάφεραν και στην Ιεροτελεστία;

1/8/08 00:17  
Anonymous Ανώνυμος said...

Ναι, αρκετά καλοί ήταν (το πουλι της φωτιάς you mean :-)

Ο λόγος δημιουργίας (και ύπαρξης) της ορχήστρας νομίζω πως είναι καθαρά πολιτικός. Είναι μια από αυτές τις ενέργειες/θεσμούς/κατασκευές που οι ανθρώπινες κοινότητες φτιάχνουν προκειμένου να συμφιλιωθούν. Φαντάζομαι αν υπήρχαν λόγοι συμφιλίωσης με τους Γερμανούς ή τους Ισπανούς μπορεί να φτιάχναμε ανάλογες μεικτές ορχήστρες :)

Δεν νομίζω πως το έκανε για προμόσιον ο Εσκεναζυ. Ακούγοντας μια συνέντευξή του στο ραφιόφωνο νομίζω πως οι λόγοι που δέχτηκε να παίξει τέτοιο ρόλο είναι καθαρά ιδεαλιστικοί.

Ανεξάρτητα όμως από τα κίνητρα νομίζω μου φάνηκε αρκετά promising σύνολο και νομίζω πως έχουν potentialities. Ο λόγος είναι καθαρά ποσοτικός. Νομίζω πως οι νέοι μουσικοί έχουν κατά μέσο όρο πολύ καλύτερη εκπαίδευση από τους παλιότερους άρα βρίσκοναται σε καλύτερη θέση (αρχικώς!) να φτιάξουν μια καλή ορχήστρα.

1/8/08 07:14  
Anonymous Ανώνυμος said...

Δεν το έθεσα από την θέση του Ashkenazy, δεν έχει ανάγκη κάτι τέτοιο. Έχει ήδη μεγάλη φήμη.

Κάτι τέτοιο για την συμφιλίωση έχει γίνει και στην Μέση Ανατολή με την Western-Eastern Divan Orchestra με τον Baremboim (ορχήστρα νέων από την Παλαιστίνη και το Ισραήλ). Δεν νομίζω ότι εμείς έχουμε όμως τόσο τραγικό πρόβλημα συμφιλίωσης. Φοβούμαι οποιαδήποτε αντιστοίχηση με την ορχήστρα Western-Eastern Divan και ότι Ελλάδα και Τουρκία έχουν τα ίδια προβλήματα συμφιλίωσης.

Είμαι πολύ επιφυλακτικός σε κάτι τέτοιες ενέργειες. Δεν ξέρω ποιανών ιδέα ήταν.

2/8/08 10:33  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home