Σάββατο, Μαΐου 05, 2007

Concertgebouw



Το περασμένο Σάββατο 28-4-7 βρέθηκα στο Amsterdam για ολιγοήμερες διακοπές, και είπα να μην χάσω την ευκeρεία να επισκευτώ μερικά μέρη μουσικού ενδιαφέροντος. Έτσι είχα στο πρόγραμμα το Concertgebouw, εί δυνατον μάλιστα με την ομώνυμη ορχήστρα και την Όπερα. Δυστυχώς την ορχήστρα δεν μπόρεσα να την παρακολουθήσω, ωστόσο αποζημιώθηκα παρακολουθώντας στο Concertgebouw την Νederlands Philharmonic Orchestra, υπό τον Yakov Kreizberg (78).

Ομολογώ πως πήγα λίγο διστακτικά μιας και δεν ήμουν σίγουρος για την ορχήστρα. Δηλαδή την είχα ακουστά, αλλά δεν είχα στο νου μου αν είναι από τις καλές ορχήστρες ή όχι. Βέβαια το γεγονός πως ήταν resident στο Concertgebouw ήταν ένδειξη πως μάλλον δεν θα ήταν μέτρια ορχήστρα. Και οι ενδείξεις βγήκαν σωστές ευτυχώς.

Μας έπαιξαν στο πρώτο μέρος την 5η συμφωνία του Nielsen (op. 50) και στο δεύτερο την 5η του Μπετόβεν (op. 67).

Ο Nielsen δεν μου είναι οικείος και σίγουρα δεν είχα ξανα-ακούσει την 5η συμφωνία του. Και αυτό γιατί δεν πολυπαίζεται στην Ελλάδα. Εν γένει είμαι της άποψης, πως τα "μεγάλα" έργα της ρομαντικής περιόδου δύσκολα μπορείς να τα απολαύσεις από cd. Δύσκολα μένεις στο σπίτι σου συγκεντρωμένος πολύ ώρα και ακόμη κι αν το προσπαθήσεις όλο και κάποιος θόρυβος από το περιβάλλον θα σε χαλάσει. Άλλο πράγμα το ζωντανό από μια καλή ορχήστρα.

Τελικά αποδείχτηκα τυχερός. Πολύ καλή και καθαρή άρθρωση, πλούσιο σώμα στα έγχορδα, πολύ καλός και λαμπερός ήχος στα χάλκινα, ωραίο τέμπο και εξαιρετική διαχείριση της έντασης του ήχου˙ μια ορχήστρα πρώτης γραμμής. Επίσης να σημειώσω την πολύ καλή ανάγνωση του έργου από τον μαέστρο, πολύ ενδιαφέρουσα - φαίνονταν πως είχε βάλει αρκετή προσωπική δουλειά πάνω στο έργο. Τελικά το πρώτο μέρος ήταν απολαυστικότατο!

Το δεύτερο μέρος δεν ήταν στο ύψος του πρώτου. Δεν λέω, έπαιξαν πολύ καλά την 5η αλλά όπως και να το κάνεις είναι τόσο χιλιοπαιγμένη που είναι πολύ δύσκολο να καταφέρει κανείς μια ξεχωριστή προσέγγιση, άξια αναφοράς. Πάντως τα καλά χαρακτηριστικά της ορχήστρας ήταν και εδώ παρόντα, αλλά η ανάγνωση του έργου δεν ήταν του επιπέδου του πρώτου μέρους.

Αξίζει να πως και δύο λόγια για την αίθουσα. Θεωρείται εν γένει ένα από hallmarks του ευρωπαϊκού μουσικού πολιτισμού και μια από τις αίθουσες με nearly perfect acoustics. Και όντως είναι μια πολύ εντυπωσιακή αίθουσα, ευρύχωρη, με τα βελούδα της και αρκετά στολισμένη, του επιπέδου των εντυπωσιακών αιθουσών συναυλιών της Ευρώπης του 19ου αιώνα. Ωστόσο η ακουστική της μου φάνηκε λίγο παράξενη. Ενώ τα πνευστά ακούγονταν εξαιρετικά, τα έγχορδα μου φάνηκαν λίγο γρέτζα και με αρκετές αιχμές. Σίγουρα διαφέρει πολύ από τις σύγχρονες αίθουσες με τις ξύλινες επιφάνειες και τους μελετημένους ανακλαστήρες που στρογγυλεύουν τον ήχο. Πάντως με άφησε αρκετά προβληματισμένο και οπωσδήποτε θα ήθελα να την ακούσω και σε άλλα είδη (πχ. συμφωνίες του Mozart ή του Haydn, solo piano κλπ) προτού βγάλω συμπέρασμα.

ps. Παρεπιπτώντως αν ενδιαφέρεται κανείς από 10/6 - 1/7 η ορχήστρα θα παίζει στην Όπερα (... του Αμστερνταμ :-) το Dr. Atomic, την καινούργια όπερα των Adams & Sellars

Ετικέτες

buzz it!

2 Comments:

Anonymous Ανώνυμος said...

Spiretos72,

μπράβο σας που πήγατε στη αίθουσα Concertgebouw και είδατε απο κοντά την Nederlands Philarmonic Orchestra. Βρέθηκα και εγώ στο Amsterdam, αλλά ήμουν άτυχος και δεν βρήκα τίποτα να παρακολουθήσω

Μεγάλη και η τύχη σας να παρακολουθήσετε συμφωνία του Δανού Nielsen. H 5η μάλιστα ήταν αυτή που τον ανέδειξε, όταν ασχολήθηκαν ευρέως με την μουσική του. O μουσικολόγος Deryck Cooke την αποκάλεσε ως το μεγαλύτερο συμφωνικό επίτευγμα του 20ου αιώνα. Είναι γραμένη σε 2 μέρη αν θυμάμαι

Εξαιρετικός συνθέτης του ύστερου ρομαντισμού που μπόρεσε και κατάφερε να προχωρήσει και να συνεχίσει τη μεγάλη παράδοση του Ρομαντισμού. Απέφύγε να μιμηθεί μεγάλους του ρομαντισμού και να τον αναπαράγει.
Η 5η αυτό το πράγμα δείχνει ξεκάθαρα.
Μαζί με τον Grieg και τον Sibelius αποτελούν την Σπουδαία Τριάδα της Σκανδιναβίας.

Επιτρέψτε μου να αναφερθώ λίγο στις ηχογραφήσεις του Μαέστρου Kreizberg, μια και από αυτές έχω μια άποψη.

Ο Διευθυντής ορχήστρας Yakov Kreizberg είναι ένας εξαιρετικός μαέστρος. Είναι απο τους κορυφαίους Μαέστρους την νέας γενιάς. Έχω ακούσει ηχογραφήσεις με τον μαεστρο αυτόν και έχει δικό του στυλ, άποψη και τόλμη. Με το υποσύνολο της ορχήστρας που παρακολουθήσατε, (Nederlands Chamber Orchsestra) ήχογράφησε, με την νεαρή βιολίστρια Julia Fischer, τα κοντσέρτα για βιολί του Mozart. Στις cadenzes μάλιστας εβάλαν την προσωπική τους άποψη, από το αναπαράγουν κάποιες μεγάλων ερμηνευτών-συνθετών.

Εκείνο που ξεχώρισα στον Kreizberg ήταν η ερμηνεία του στο Kοντσέρτο για βιολί του Tchaikovsky, πάλι με την Julia Fischer. Εκπληκτικός! Έδωσε μια πραγματικά γενναία πνοή στα ορχηστρικά μέρη. Συνηθίζεται να ερμηνεύεται σε "ρομαντικό-κλαψιάρικο" ύφος, σαν να ερμηνεύουν την 6η "Παθητική" Συμφωνία, ενω το κοντσέρτο έχει μια καθαρά δυνατή φωνή. Επιτέλους κάποιος το θυμήθηκε αυτο. Μόνο ο Rainer-CSO με τον μεγάλο βιολιστή Ηeifetz ανέδειξαν αυτό το χαρακτηριστικό (ίσως η καλύτερη ερμηνεία του έργου).

Το καλύτερο CD του 2007 που έχω ακούσει. Μπράβό στον Kreizberg (η προσέγγιση αυτή είναι καθαρά επιλογή του μαέστρου).

Παρα πολύ τυχερός ήσασταν που απολαύσατε ένα μαέστρο σαν τον Kreizberg και ένα έργο σαν την 5η συμφωνια του Νielsen. Σας εύχομαι πάντα τέτοια!

5/5/07 12:34  
Blogger spiretos72 said...

Neco73

Tks for the info!

Η 5η του Nielsen έχει δύο μέρη indeed: το πρώτο Tempo giusto – Adagio non troppo και το δεύτερο Allegro – Presto – Andante un poco tranquillo – Allegro

6/5/07 07:47  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home