Μήδεια, η γλυκιά μάγισσα
Στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, παρακολουθήσαμε το περασμένο Σάββατο (14-7-7) την Μήδεια του Κερουμπίνι (70), στα πλαίσια του αφιερώματος στην Μαρία Κάλλας (και του Φεστιβάλ Αθηνών βεβαίως). Η ιστορική παράσταση του 1961 με την Μαρία Κάλλας στον κύριο ρόλο, υπήρξε παράσταση-σταθμός τόσο για την όπερα όσο και για την Κάλλας και την μετέπειτα πορεία της. Χάβινγκ σετν δατ, ας πω πως δεν θεωρώ δόκιμες τις συγκρίσεις με την ιστορική αυτή παράσταση, μιας και η παράσταση αυτή υπήρξε κάτι παραπάνω από μια παράσταση όπερας για το πολιτιστικό αλλά περισσότερο για το κοινωνικό γίγνεσθαι της εποχής.
Η Μήδεια του Κερουμπίνι υπήρξε στα πρώτα της χρόνια μια γαλλική opera comique με κανονικούς διάλογους ανάμεσα στις άριες. 10 χρόνια μετά το θάνατο του Κερουμπίνι, εμφανίστηκε μια γερμανική έκδοση του λιμπρέτου με ρετσιτατίβα στη θέση των διαλόγων, από το συνθέτη Franz Lachner. Ο Carlo Zangarini μετάφρασε στα ιταλικά την έκδοση του Lachner, για την ιταλική πρεμιέρα στη Σκάλα, το 1909. Αυτή την βερσιόν, ξαναέφερε στο προσκήνιο η Μαρία Κάλλας στην Ιταλία το 1953, και αυτή την εκδοχή ακούσαμε και το Σάββατο το βράδυ.
Παράσταση ολίγον άνιση, με μερικά πολύ καλά και μερικά προβληματικά στοιχεία. Κατ’ αρχάς η σκηνοθεσία και τα σκηνικά του Κόκκου νομίζω πως ήταν πολύ πετυχημένα. Και θα ήταν ακόμη περισσότερο αν δεν υπήρχε ο δυνατός αέρας που τράνταζε και απειλούσε να τα σωριάσει.
Η δράση διαδραματίζονταν σε μια μεγάλη τετράγωνη εξέδρα η οποία είχε στηθεί στο μέσον της ορχήστρα του θεάτρου. Πίσω από την εξέδρα ήταν τοποθετημένη η ορχήστρα σε ένα ημικυκλικό σκάμμα, ελαφρώς υπερυψωμένο. Οι τραγουδιστές έβλεπαν τον μαέστρο μέσα από τις μεγάλες οθόνες που είχαν τοποθετηθεί ημικυκλικά στο κοίλον του θεάτρου, στο ύψος περίπου της 4ης σειράς. Πίσω από την ορχήστρα ήταν ένας ψηλός τοίχος και από πάνω του μια σειρά σκαλιά, όπου συνήθως βρισκόνταν η χορωδία της ΕΡΤ. Ακόμη πιο πίσω δέσποζε μια σκάλα που ανέβαινε πλαγίως προς τα ουράνια, στην οποία η Μήδεια πρωτοεμφανίστηκε και επίσης στην οποία έκλεισε την παράσταση, μετά τον θάνατο των παιδιών της, κρατώντας τα ματωμένα ρούχα των.
Τα χρώματα που κυριαρχούσαν ήταν το κόκκινο και το μαύρο, αλλά υπήρχαν και αρκετοί τόνοι χρυσού κυρίως στα ρούχα του Ιάσονα και στους θώρακες των Αργοναυτών.
Η ορχήστρα παρόλο που ήταν πίσω από την σκηνή είχε κεντρικό ρόλο και ήταν σίγουρα πρωταγωνιστής στα δρώμενα. Όμως μόνο οπτικά. Γιατί μόλις που ακούγονταν. Δεν ξέρω αν έφταιγε ο ανοιχτός χώρος, ο δυνατός αέρας, τα όργανα εποχής ή το μικρό μέγεθος της ορχήστρας αλλά η ορχήστρα ακούγονταν λες και την είχαν βάλει πίσω από ένα τοίχο με ηχομονωτικό υλικό. Νομίζω πως ιδιαίτερο πρόβλημα είχαν τα έγχορδα. Αντίθετα οι φωνές ακούγονταν πολύ καλά και καθαρά.
Μετά από λίγο ψάξιμο στο Internet κατέληξα πως για την προβληματική ένταση της ορχήστρας, εκτός από τα παραπάνω, έφταιγε κυρίως η ακουστική του θεάτρου. Η ακουστική του θεάτρου φαίνεται να ενισχύει τις φωνές ενώ φιλτράρει τις συχνότητες κάτω από περίπου 500 Hz. Αν λάβουμε υπόψη μας πως η ορχήστρα είχε κουρδίσει το λα γύρω στα 420-440 Hertz, καταλαβαίνουμε το πρόβλημα.
Ωστόσο το πιο αντιφατικό στοιχείο κατ’ εμέ, ήταν η Anna Caterina Antonacci. Καταπληκτική φωνή, που μάλιστα γινόνταν ακόμη καλύτερη από την ενίσχυση του θεάτρου, ωστόσο παραήταν γλυκιά. Δεν λέω πως δεν έπαιζε, έπαιζε και με το παραπάνω, αλλά σε καμμιά περίπτωση δεν ήταν η μαινάδα που έσφαξε τα παιδιά της. Περισσότερο έφερνα για μια γλυκιά μαγισσούλα που έκανε ξόρκια για να κρατήσει τον αγαπημένο της.
Από την άλλη, βρήκα εξαιρετικές τις Anna Maria dell’ Oste και Enkelejda Shkosa στους ρόλους των Γλαύκη και Νέρη, αντιστοίχως. Συγκλονιστική ερμηνεία και δραματικότατες φωνές, ιδιαίτερα η μεγάλη άρια της Νέρης νομίζω πως ήταν το καλύτερο σημείο της παράσταση.
Κάπως λίγος ο Jon Ketilsson στο ρόλο του Ιάσωνα και απλώς επαρκής ο Enzo Capuano στο ρόλο του Κρέωνα. Ωστόσο δεν νομίζω πως επηρέασαν την overall εικόνα της παράστασης.
Οι συντελεστές της παράστασης:
Μουσική διεύθυνση Λουκάς Καρυτινός, Σκηνοθεσία – Σκηνικά Κοστούμια Γιάννης Κόκκος, Φωτισμοί Patrice Trottier, Ορχήστρα Cappella Coloniensis (με όργανα εποχής), Κρέοντας Enzo Capuano, Γλαύκη Anna Maria dell’ Oste, Ιάσωνας Jon Ketilsson, Μήδεια Anna Caterina Antonacci, Νέρης Enkelejda Shkosa, Ένας σωματοφύλακας Δημήτρης Κασιούμης, Πρώτη Θεραπαινίς Ειρήνη Κυριακίδου, Δεύτερη Θεραπαινίς Μίνα Πολυχρόνου
Από τα παραλειπόμενα να σημειώσουμε το μικρό γατάκι που έκοβε βόλτες στη σκηνή κατά την διάρκεια της παράστασης καθώς και μερικές αποδοκιμασίες που ακουστήκανε για τον Ιάσωνα (μάλλον κάποιοι νόμιζαν πως βρίσκονταν στη γαλαρία της Σκάλας). Επίσης ένα «Αίσχος Καρυτινέ» που ακούστηκε, πριν την έναρξη της τρίτης πράξης (από κάποιο που προφανώς δεν του άρεσε η απόδοση του Καρυτινού) και την απάντηση «πετάξτε τον έξω τον βλάκα» (από κάποιον υποστηριχτή του Καρυτινού). Ολίγον επεισοδιακή παράσταση :-)
Η Μήδεια του Κερουμπίνι υπήρξε στα πρώτα της χρόνια μια γαλλική opera comique με κανονικούς διάλογους ανάμεσα στις άριες. 10 χρόνια μετά το θάνατο του Κερουμπίνι, εμφανίστηκε μια γερμανική έκδοση του λιμπρέτου με ρετσιτατίβα στη θέση των διαλόγων, από το συνθέτη Franz Lachner. Ο Carlo Zangarini μετάφρασε στα ιταλικά την έκδοση του Lachner, για την ιταλική πρεμιέρα στη Σκάλα, το 1909. Αυτή την βερσιόν, ξαναέφερε στο προσκήνιο η Μαρία Κάλλας στην Ιταλία το 1953, και αυτή την εκδοχή ακούσαμε και το Σάββατο το βράδυ.
Παράσταση ολίγον άνιση, με μερικά πολύ καλά και μερικά προβληματικά στοιχεία. Κατ’ αρχάς η σκηνοθεσία και τα σκηνικά του Κόκκου νομίζω πως ήταν πολύ πετυχημένα. Και θα ήταν ακόμη περισσότερο αν δεν υπήρχε ο δυνατός αέρας που τράνταζε και απειλούσε να τα σωριάσει.
Η δράση διαδραματίζονταν σε μια μεγάλη τετράγωνη εξέδρα η οποία είχε στηθεί στο μέσον της ορχήστρα του θεάτρου. Πίσω από την εξέδρα ήταν τοποθετημένη η ορχήστρα σε ένα ημικυκλικό σκάμμα, ελαφρώς υπερυψωμένο. Οι τραγουδιστές έβλεπαν τον μαέστρο μέσα από τις μεγάλες οθόνες που είχαν τοποθετηθεί ημικυκλικά στο κοίλον του θεάτρου, στο ύψος περίπου της 4ης σειράς. Πίσω από την ορχήστρα ήταν ένας ψηλός τοίχος και από πάνω του μια σειρά σκαλιά, όπου συνήθως βρισκόνταν η χορωδία της ΕΡΤ. Ακόμη πιο πίσω δέσποζε μια σκάλα που ανέβαινε πλαγίως προς τα ουράνια, στην οποία η Μήδεια πρωτοεμφανίστηκε και επίσης στην οποία έκλεισε την παράσταση, μετά τον θάνατο των παιδιών της, κρατώντας τα ματωμένα ρούχα των.
Τα χρώματα που κυριαρχούσαν ήταν το κόκκινο και το μαύρο, αλλά υπήρχαν και αρκετοί τόνοι χρυσού κυρίως στα ρούχα του Ιάσονα και στους θώρακες των Αργοναυτών.
Η ορχήστρα παρόλο που ήταν πίσω από την σκηνή είχε κεντρικό ρόλο και ήταν σίγουρα πρωταγωνιστής στα δρώμενα. Όμως μόνο οπτικά. Γιατί μόλις που ακούγονταν. Δεν ξέρω αν έφταιγε ο ανοιχτός χώρος, ο δυνατός αέρας, τα όργανα εποχής ή το μικρό μέγεθος της ορχήστρας αλλά η ορχήστρα ακούγονταν λες και την είχαν βάλει πίσω από ένα τοίχο με ηχομονωτικό υλικό. Νομίζω πως ιδιαίτερο πρόβλημα είχαν τα έγχορδα. Αντίθετα οι φωνές ακούγονταν πολύ καλά και καθαρά.
Μετά από λίγο ψάξιμο στο Internet κατέληξα πως για την προβληματική ένταση της ορχήστρας, εκτός από τα παραπάνω, έφταιγε κυρίως η ακουστική του θεάτρου. Η ακουστική του θεάτρου φαίνεται να ενισχύει τις φωνές ενώ φιλτράρει τις συχνότητες κάτω από περίπου 500 Hz. Αν λάβουμε υπόψη μας πως η ορχήστρα είχε κουρδίσει το λα γύρω στα 420-440 Hertz, καταλαβαίνουμε το πρόβλημα.
Ωστόσο το πιο αντιφατικό στοιχείο κατ’ εμέ, ήταν η Anna Caterina Antonacci. Καταπληκτική φωνή, που μάλιστα γινόνταν ακόμη καλύτερη από την ενίσχυση του θεάτρου, ωστόσο παραήταν γλυκιά. Δεν λέω πως δεν έπαιζε, έπαιζε και με το παραπάνω, αλλά σε καμμιά περίπτωση δεν ήταν η μαινάδα που έσφαξε τα παιδιά της. Περισσότερο έφερνα για μια γλυκιά μαγισσούλα που έκανε ξόρκια για να κρατήσει τον αγαπημένο της.
Από την άλλη, βρήκα εξαιρετικές τις Anna Maria dell’ Oste και Enkelejda Shkosa στους ρόλους των Γλαύκη και Νέρη, αντιστοίχως. Συγκλονιστική ερμηνεία και δραματικότατες φωνές, ιδιαίτερα η μεγάλη άρια της Νέρης νομίζω πως ήταν το καλύτερο σημείο της παράσταση.
Κάπως λίγος ο Jon Ketilsson στο ρόλο του Ιάσωνα και απλώς επαρκής ο Enzo Capuano στο ρόλο του Κρέωνα. Ωστόσο δεν νομίζω πως επηρέασαν την overall εικόνα της παράστασης.
Οι συντελεστές της παράστασης:
Μουσική διεύθυνση Λουκάς Καρυτινός, Σκηνοθεσία – Σκηνικά Κοστούμια Γιάννης Κόκκος, Φωτισμοί Patrice Trottier, Ορχήστρα Cappella Coloniensis (με όργανα εποχής), Κρέοντας Enzo Capuano, Γλαύκη Anna Maria dell’ Oste, Ιάσωνας Jon Ketilsson, Μήδεια Anna Caterina Antonacci, Νέρης Enkelejda Shkosa, Ένας σωματοφύλακας Δημήτρης Κασιούμης, Πρώτη Θεραπαινίς Ειρήνη Κυριακίδου, Δεύτερη Θεραπαινίς Μίνα Πολυχρόνου
Από τα παραλειπόμενα να σημειώσουμε το μικρό γατάκι που έκοβε βόλτες στη σκηνή κατά την διάρκεια της παράστασης καθώς και μερικές αποδοκιμασίες που ακουστήκανε για τον Ιάσωνα (μάλλον κάποιοι νόμιζαν πως βρίσκονταν στη γαλαρία της Σκάλας). Επίσης ένα «Αίσχος Καρυτινέ» που ακούστηκε, πριν την έναρξη της τρίτης πράξης (από κάποιο που προφανώς δεν του άρεσε η απόδοση του Καρυτινού) και την απάντηση «πετάξτε τον έξω τον βλάκα» (από κάποιον υποστηριχτή του Καρυτινού). Ολίγον επεισοδιακή παράσταση :-)
Ετικέτες opera
8 Comments:
Endiaferoysa topothetisi. Nomizo oti eisai poly kalos kai eygenikos me tin parastasi kai isos kala kaneis.
Tromera endiaferon ayto gia ta peri akoystiksi kai Hz, bravo!!!
Mono sth Scala nomimopoieitai to koino na exei apopsh???
Καλησπερα. Οντως πολυ ενδιαφερουσα η πληροφορια. Αλλα ηθελα να μαθω απο κάποιον που (μάλλον)εχει δει περισσότερες όπερες απο μενα σε ανοιχτο χωρο: ειναι συνηθες να τοποθετειται η ορχηστρα τόσο πισω και
χαμηλά ταυτόχρονα? Μηπως αυτο επηρέαζε τον ήχο?? Εγω και η παρεα μου αυτο νομιζαμε εξ'αρχης. Καθως και το σκεπτικο (του σκηνοθετη)οτι προβάλλουμε τους (διάσημους) αοιδούς και η ορχήστρα "παίζει" 2ο ρόλο...
Kanibal, xoris na theoro ton eayto moy ediko-apapapa- sxetika me ta anoixta teatra, ayti i allagi topothetisis tis orxistras einai fainomeno ton teleytaion eton.
Diladi edo kai tosaaaa xronia, sto anoixto theatro tis Orange, sto Hrodeio, stin Arena kai se ola ta anoixta teatra diethnos i orxistra briskotan sto gnorimo se oloys mas meros (mprosta apo ti skini).
Kati prepei na exei allaxei pantos, giati teleytaia arxizoyn na peirmamatizontai me ti thesi tis orxistras.
Gia na eimai eilikrinis AKOMA den exo dei mia paragogi sto exoteriko me ta pit tis orxistra piso... Thelo na pisteyo oti o peiramatismos aytos den einai elleniko fainomeno.
Nomizo apla oti exoyn ginei kapoies meletes kai exei apodeixnei oti i xorotaxia auti einai idanikoteri apo tin palia poy oloi gnorizoyme...
Kai ap' oti moy pan kai kapoia paidia poy gnorizoyn kalytera, oi solistes sti Medea den eixan pseires, mono i orxistra eixe 'ilektroniki enisxisi'...
Pantos stin Carmen toy Hrodeioy poy mono akoysa, problima sygxronismoy metaksu soliston kai osrxistras ipirxe.
Sti Medea ayto sunebike 2-3 fores, alla den eimai sigoyri an eftaige kapoios solistas i apla ayti ti monterna xorotaxiki (sosta to leo?) thesi...
Tora MONITOR paidia yparxei stis parastaseis operas edo kai 10eties den einai torino fainomeno. Apla se kleista theatra krybwtai to monitor stis koyintes i sto patoma kai o theatis den to blepei.
Ta MONITOR theoro oti synetelesan OYSIASTIKA stiw kalyteres skinika epidoseis ton tragoydiston operas kai othisan to eidos polla bimata mprosta.
Spyreto!
O titlos soy: MEDEA H GLYKIA MAGISSA einai mallon eironikos e?
Giati i MEDEA itan magissa mauris mageias (makria apo maaaas)
Xaxaxaxa...
@ gloriana
Μάλλον το σχόλιο αφορούσε την ερμηνεία της Antonacci όπου ήταν "γλυκιά" για Μήδεια. Γιατί η Μήδεια ήταν πιο κακιά και από την Μάτζικα ντε Σπέλ :-)
Spiretos μπράβο και πάλι.
Ευχαριστήθηκα πολύ την παρουσίαση σου.
Neco, nai nai! Etsi einai! xaxaxa
Ναι, το "γλυκια" αναφερόνταν στην ερμηνεια της Αντονάτσι.
Τώρα όσον αφορά το άν απαγορεύεται να έχουμε άποψη, σαφώς και όχι. ΑΛλα μου φάνηκε λίγο υπερβολικό να αποδοκιμάζεις κάποιον που στο κάτω-κάτω δεν ήταν και κακός. Αφήστε που το ου μου φέρνει κάτι από γήπεδο ή πολιτική συγκέντρωση. Αν δεν σου αρέσει μπορείς να μην χειροκροτήσεις. Αλλά πάλι, δατς μη.
Αυτό με την ενίσχυση της ορχήστρας μου φάνηκε ενδιαφέρον. Ξέρει κανείς κάτι περισσότερο?
Δημοσίευση σχολίου
<< Home