Everything on earth is a joke
Τις τελευταία μέρες του προηγούμενου μήνα (και τις πρώτες ετουτουνού) βρέθηκα στην νότια Γερμανία. Ήταν λίγο on-the-road διακοπές και έτσι δεν μπόρεσα να πάρω καμιά αξιοσημείωτη δόση, αλλά τουλάχιστον κατάφερα και είδα μια όπερα. Έτσι την Τρίτη 28-7-9, παρακολούθησα στην Κρατική Όπερα της Βαυαρίας τον Falstaff (79). Μια παραγωγή του Eike Gramss, που έκανε πρεμιέρα τον Ιανουάριο του 2001 στην Όπερα του Μονάχου. Η όπερα παρουσιάζονταν στα πλαίσια του φεστιβάλ όπερας του Μονάχου, που λαμβάνει χώρα κάθε χρόνο τον Ιούλιο.
Δεν τον είχα ξαναδεί τον Φάλσταφ, ούτε τον είχα ξανακούσει. Φρόντισα βέβαια πρωτού πάω να κάνω λίγο bg reading και να ακούσω και μια φορά την όπερα στο σπίτι με την ησυχία μου. Όπερα μπούφα, και μάλιστα η τελευταία του Βέρντι. Θεωρείται ίσως η πιο «εξελιγμένη» από άποψη μουσικής γραφής, μιας και λείπουν σχεδόν τελείως οι κλασικές άριες του μπελκάντο και η όπερα πλησιάζει αρκετά μια αλα βάγκνερ μανιέρα.
Η όπερα διαδραματίζονταν σε ένα κεκλιμένο κυκλικό επίπεδο, που κατελάμβανε το μέσο της σκηνής. Επίσης είχε μεταφερθεί με μια σκωτική πραγματικότητα, η οποία συμπεραίνονταν από τις ενδυμασίες με τα κιλτ και τα άφθονα ταρτάν. Ελάχιστα πράγματα από σκηνικά – καμμιά καρέκλα, κανένα τραπέζι, μια μπουγάδα απλωμένη τέτοια πράγματα.
Αρκετά καλός ο Ambrogio Maestri, μας παρουσίασε εναν σχεδόν αρχετυπικό χαρακτήρα. Tραγούδησε όμορφα τον παραδομένο στις απολαύσεις της ζωής, αλλά και λίγο αφελή Φαλσταφ. Από κοντά του και οι υπόλοιποι του κάστ, τραγούδησαν στο ίδιο επίπεδο. Εν γένει δεν νομίζω πως είδα ή άκουσα κάτι αξιοσημείωτο. Όλοι πολύ καλοί αλλά δεν θα έλεγα πως ενθουσιάστηκα.
Αυτή που ξεχώρισε (και νομίζω πως φάνηκε και από το χειροκρότημα στο τέλος πως έκλεψε τρόπο τινά την παράσταση) ήταν η Elena Tsallagova στο ρόλο της Ναννέτας. Τόσο η σκηνική της παρουσία (εμφανίζονταν με τζην κοντή φουστίτσα και άρβυλα – πολύ χαριτωμένη την βρήκα) όσο και η φωνή της ήταν εξαιρετικά. Ιδιαίτερα οι στιγμές που ήταν στην σκηνή με τον Φεντον ήταν απολαυστικές.
Σε πολύ ψηλό επίπεδο η ορχήστρα, ωστόσο δεν θα έλεγα το ίδιο και για την ερμηνεία του μαέστρου. Μου φάνηκε πως παραήταν σοβαρός – σαν να μην μπήκε μέσα στην παιγνιώδη διάθεση που απόπνεε το έργο.
Αυτά.
Οι κυριότεροι συντελεστές:
Conductor Fabio Luisi, Set and Costumes Gottfried Pilz, Lighting Manfred Voss, Chorus Andrés Máspero, Sir John Falstaff Ambrogio Maestri, Ford Michael Volle, Fenton Daniil Shtoda, Dr Cajus Ulrich Reß, Bardolfo Kenneth Roberson, Pistola Steven Humes, Mrs Alice Ford Anja Harteros, Nannetta Elena Tsallagova, Mrs Quickly Marie-Nicole Lemieux, Mrs Meg Page Gabriela Scherer
Ετικέτες opera
16 Comments:
Θα ήθελα να προσθέσω κάτι άσχετο με αυτή τη συναυλία. Στις 7 Αυγούστου πραγματοποιήθηκε συναυλία στον κήπο των Μουσών στο Αχίλλειο. Στο πρώτο μέρος το κουαρτέτο εγχόρδων του Σάλτσμπουργκ ερμήνευσε έργα Μότσαρτ.Στο δεύτερο μέρος της συναυλίας με το κουαρτέτο συνέπραξε ο Διονύσης Γραμμένος ερμηνεύοντας το κουιντέτο για κλαρινέτο του Βέμπερ. Εξαιρετική συναυλία, το κουαρτέτο μού έκανε πολύ καλή εντύπωση, τέτοια σύνολα δεν έχουμε την ευκαυρία να ακούμε συχνά στο νησί. Ο Διονύσης, ερμήνευσε με τεχνική αρτιότητα το απαιτητικό κουιντέτο και με ερμηνευτική ωριμότητα. Δείχνει ότι δε βασίζεται μόνο στο ταλέντο του, αλλά δίνει μεγάλη σημασία στην εξελιξή του. Ο κήπος των Μουσών γέμισε από το κοινό της συναυλίας. Στα αρνητικά της βραδιάς τα χασμουρητά που ακούγονταν από το κοινό στις παύσεις, τα κινητά που χτυπούσαν και κάποιος ακροατής που μίλαγε φωναχτά στο τηλέφωνο του. Θέλω να τονίσω ότι δεν είδα καμία αφίσα γι αυτή τη συναυλία, το έμαθα από τον Διονύση. Στις 29 Ιουλίου θα γίνονταν στο Παλαιό Φρούριο της Κέρκυρας συναυλία της Συμφωνικής Ορχήστρας του Δήμου Αθηναίων, τελικά ακυρώθηκε. Γι αυτή τη συναυλία είδα μονάχα μία αφίσα. Για άλλες συναυλίες, εννοείται, πάρα πολλές. Σπυρέτο συγγνώμη, έκανα κατάχρηση του blog σου. Αλλά μια που κι εσύ είσαι από το νησί είπα να πω τον πόνο μου. Αυτά.
Spireto,
where are you?
Εμ, επεσε λίγο νέκρα το καλοκαίρι :-) Ωστόσο ήμουν Λονδίνο την βδομάδα που μας πέρασε και θα γραψω μες την βδομάδα
Αναμένομε
πάλι απο τα μέρη μας...και έχασες και τα ΠΡΟΜΣ!
Τα έχασα ναι. Δυστυχώς δεν είχε τίποτα τις ημέρες που ήμουν εκεί
Είμαι εδώ και ώρα κολλημένη στο pc μου διαβάζοντας όοολες σας τις αναρτήσεις και ομολογώ ότι τις βρήκα πολύ ενδιαφέρουσες.
Επειδή όμως έχω την τύχη και τη χαρά να είμαι ένα "αδύναμο βιολί" της ΚΟΑ (δικό σας ο χαρακτηρισμός) θα σταθώ σε ένα υστερόγραφό σας "PS. Αναρωτιέμαι γιατί μια ορχήστρα σαν την ΚΟΑ έχει τόσο μέτρια απόδοση. Και κοινό έχει και αρκετά μεγάλη παράδοση και οι μουσικοί ατομικά νομίζω πως είναι πολύ καλοί. Τι λείπει? Οι μεγάλοι μαέστροι μήπως? Οι καλλιτεχνικοί διευθυντές? Είναι άραγε κι αυτό γνώρισμα της κακής σχέσης που έχουν οι νεοέλληνες με την ποιότητα?"
Χαίρομαι που επιτέλους αναρωτηθήκατε τι φταίει, γιατί έτσι όπως τα λέτε είναι. Και ικανότατους μουσικούς έχουμε και κοινό και παράδοση. ΔΕΝ έχουμε όμως διευθυντές. Ούτε μας φέρνουν μεγάλους μαέστρους. Δεν έχουμε ούτε αίθουσα δοκιμών. περιφερόμενοι σε χώρους του μεγάρου και παλιότερα και του Ωδείου Αθηνών από πρόβα σε πρόβα. Τελευταίως μας χώσανε στην κυριολεξία σε ένα δωμάτιο του μεγάρου που το βάφτισαν αίθουσα δοκιμών και παίζουμε όλοι με ωτοασπίδες. Δεν έχουμε ούτε μουσικούς ενίοτε. Ο ήχος της ορχήστρας διαμορφώνεται από τους μουσικούς και τον Αρχιμουσικό της. Εμείς λειτουργούμε με καμμιά 40 έκτακτους που εναλλάσσονται από συναυλία σε συναυλία. Πώς να διαμορφωθεί ήχος;
Πώς να διαμορφωθεί ήχος όταν μια βδομάδα δουλεύουμε στο δωμάτιο με τις ωτοασπίδες και κάνουμε μια και μοναδική πρόβα στην αίθουσα φίλων; Πώς να διαμορφωθεί ήχος όταν το πόντιουμ γίνεται κέντρο διερχομένων "γραμματίων" και ανταλλαγών;
Όμως παρ'όλα αυτά θεωρώ οτι είστε και αρνητικά προκατειλημμένος αφού ακόμη και σε αυτές τις συναυλίες που σας άρεσαν κάποιο ψεγάδι ψάχνατε να βρείτε.
Μπορεί να είναι όπως τα λέτε
Μπορεί να είμαστε η χειρότερη ορχήστρα του κόσμου.
Γιαυτό όμως που μπορώ να σας διαβεβαιώσω είναι οτι εμείς κάθε βδομάδα καταθέτουμε την ψυχή μας.
Με όση δύναμη διαθέτουμε.
Πολλοί από μας έχουμε αρρωστήσει από τις κακές συνθήκες δοκιμών, από τους κακούς μαέστρους τους κακούς σολίστες τον κακό προγραμματισμό, αλλά παρ΄όλα αυτά προσπαθούμε, ίσως τόσο πολύ, που κανένας άλλος μουσικός ορχήστρας στον κόσμο δεν το κάνει.
Και ίσως θα ήταν πιο χρήσιμο, αντι να μας κολλάτε τις ταμπέλες των "κακών" να ψάξετε τι φταίει και όλοι εσείς οι ακροατές, να βοηθήσετε να βρει αυτή η ορχήστρα τη θέση που της αξίζει.
Γιατί πρέπει να είναι η ορχήστρα σας!!!!
Οταν κάποτε έκλεισε η φιλαρμονική της Βιέννης, έκλεισαν οι άνθρωποι τα μαγαζιά τους!
Έτσι έπρεπε να γίνεται και εδώ. Γιατί αν εσείς νοιαστείτε, θα νοιαστεί και το κράτος. Γιατί εμείς όλοι οι μουσικοί της ΚΟΑ Δονκιχώτηδες είμαστε και παλεύουμε με ανεμόμυλους...
Ευχαριστώ πολύ για τη φιλοξενία
Loggia, ευχαριστώ πολύ για την επίσκεψη.
Δεν ξέρω αν είμαι προκατειλημμένος. Ίσως και να είμαι πια, αλλά λάβετε υπ’ όψιν σας πως την προκατάληψη αυτή (αν υπάρχει) εσείς την δημιουργήσατε, και μάλιστα με μεγάλο κόπο.
Συμφωνώ μαζί σας πως υπό αυτές τις (διαχρονικές!) συνθήκες είναι πολύ δύσκολο να αποκτήσει η ορχήστρα ύφος και χαρακτήρα – δεν λέμε κάτι διαφορετικό.
Τώρα τι σημαίνει να πως ακόμη και όταν μου άρεσε βρήκα κάποιο ψεγάδι να αναφέρω. Να μην το κάνω; Αφού μου χτήπησε.
Και πάλι ευχαριστώ, είστε πάντα καλοδεχούμενη να γράφετε την όποια διαφωνία σας
Για κάποιο λόγο ο blogger εξαφάνισε το σχόλιο στο οποίο απαντούσα. Για κάποιο λόγο ο blogger κόβει εσχάτως τα μεγάλα σχόλια.
Έχω το σχόλιο του/της logia στο mailbox μου αλλά δεν μπορώ να το ανεβάσω.
και εγώ νόμισα οτι για κάποιο λόγο σβύστηκε(το διάβασα πάντως). Κάποιος φίλος υποστηρίζει οτι αν πάρεις την berlin Phil και τους βάλεις στην αθήνα για 1-2 χρόνια,με τις υπάρχουσες συνθήκες που επικρατούν, θα καταλήξουν να παίζουν σαν την ΚΟΑ, απλά γιατί το μουσικό αποτέλεσμα αντανακλά εν μέρει την ιδιοσυγκρασία του τόπου και των μουσικών.Δεν το λέω προσβλητικά αλλα αναρωτιέμαι εαν έχει δίκιο. Ανεξάρτητα απο το ατομικό μουσικό επίπεδο κάθε μουσικού,η ομαδικότητα και γενικότερη πειθαρχεία δεν είναι το καλύτερο στοιχείο της χώρας μας( έχουμε και άλλα στοιχεία, σαφώς καλύτερα). είναι λογικό λοιπόν να περιμένουμε οι ορχήστρες μας να διακρίνονται απο ομαδικότητα και πειθαρχεία; Και πάλι λέω, δεν το εννοώ ρατσιστικά, πιστεύω οτι υπάρχει πολύ ταλέντο στην χώρα μας..
spyretos, εξαφανίστηκες! Καμια συναυλία είδες πρόσφατα; κέρκυρα θα πας;εγώ στις 22 δεκέμβρη, να δω και τι λάδι κάναμε φέτος...
Εξαφανίστηκα, όντως. Περναω μια άρνηση νομίζω :-)
Δυστυχώς λόγω δουλειάς δεν μπορώ να φύγω μέχρι πρωτοχρονιά. Θα πάω όμως το σκ του Αγιού να ρεφάρω (και να φάω και λουκουμάδες :-)
καλημέρα σας
επειδή βλέπω οτι γίνεται συζήτηση για την ΚΟΑ, επανέρχομαι.
Κατ' αρχήν ευχαριστώ για την απάντηση. Όσο για το σχόλιό μου, αν το αντιγράψεις στο word και μετά το τεμαχίσεις μήπως έτσι μπορεί να ανεβεί; Λεω τώρα, αλλά μπορεί να λέω και βλακεία...
@Alex σε πληροφορώ οτι δεν υπάρχει καθόλου έλλειψη πειθαρχίας.
Ελλειψη σεβασμού προς την ΚΟΑ υπάρχει και προς τη μουσική γενικότερα, με αποτέλεσμα να μην έχουμε αίθουσα δοκιμών, να μην έχουμε καλούς μαέστρους, να έχουμε έλλειψη μουσικών. γύρω στους 35-40 και λόγω νομοθεσίας να αλλάζουμε μουσικούς σε κάθε συναυλία, κέντρο διερχομένων δηλ. και άλλα πολλά που έγραφα στο σχόλιό μου....
Νομίζω οτι πρέπει να δείτε πως περνάμε και εδω πέρα στο Λονδίνο όσον αφορά τις συνθήκες. Μισή μέρα πρόβα,διπλά shows όπερα και μπαλλέτο, 1-2 ώρες ταξίδι μέσα στην πόλη για να φτάσουμε στη δουλειά και καθόλου μισθοί, ακόμα και για μόνιμα μέλη. Καμία σχεδόν ορχήστρα δεν έχει έδρα και μόνιμη αίθουσα δοκιμών, και όλες οι ορχήστρες χρησιμοποιούν έκτακτους.Και επειδή προφανώς είναι πολλές οι ορχήστρες, οι περισσότερες βγάζουν το "ψωμί τους" εκτώς χώρας, άρα βάλτε και 3-4 μήνες ταξίδια κάθε χρόνο.Οσο για μαέστρους, έχουμε σταματήσει να κοιτάμε προς το ποντιουμ εδώ και αρκετά χρόνια.Εαν ρίχνατε μια ματιά προς τα εδώ θα διαπιστώνατε οτι, όσων αφορά την μονιμότητα, τον μισθό και την γενικότερη ασφάλεια που έχετε, είστε απο τους τυχερούς.μην τα παραλέμε,πιστέψτε με υπάρχουν χειρότερα..
Σπιρέτο, έστω και με αυτό τον τρόπο τις θερμότερες ευχές μου για τις γιορτές και τον νέο έτος.
Νέκο,
Καλή χρονιά και ό,τι επιθυμείς!
Δημοσίευση σχολίου
<< Home