Royal Concertgebouw Orchestra
Την Τετάρτη 13-5-9, παρακολούθησα την τελευταία μεγάλη συναυλία της χρονιάς (90). Τελευταία μεγάλη συναυλία υπό την έννοια πως για την φετινή σαιζόν ήταν η τελευταία επίσκεψη μεγάλης ορχήστρας. Μάλιστα θα έλεγα πως ήταν και πανηγυρικό το κλείσιμο της χρονιάς. Η Concertgebouw δεν είναι απλώς μια μεγάλη ορχήστρα, αλλά θεωρείται μια από τις καλύτερες 2-3, τα τελευταία τουλάχιστον χρόνια. Επίσης ήταν μια ορχήστρα που πολύ ήθελα να την ακούσω live, μιας και πριν 2 χρόνια που είχα επισκεφτεί το σπίτι της δεν τα είχα καταφέρει. Και βεβαίως το glamorous του event αυξάνονταν ακόμη περισσότερο και από την συμμετοχή του Lang Lang.
Την ορχήστρα διεύθυνε όχι ο μόνιμος μαέστρος της (ας μην τα θέλουμε και όλα δικά μας :-), αλλά ο Daniel Harding. Τον Harding τον είχαμε απολαύσει προσφάτως (τον περασμένο Οκτώβρη), σε μια εμφάνιση που εμένα τουλάχιστον με είχε αφήσει ολίγον έκθαμβο. Οπότε είχαμε ένα πολύ προμισινγκ μείγμα ον στεϊτζ.
Στο πρώτο μέρος μας έπαιξαν το 2ο κοντσέρτο για πιάνο του Σοπέν, με τον Lang Lang. Να πω την αλήθεια είμαι λίγο επιφυλακτικός με του κλασικούς μουσικούς που έχουν την αχλή του ροκ σταρ και ανακατεύονται πάρα πολύ σε όλο αυτό το cross over hype. Διάβασα μάλιστα με ενδιαφέρον το περασμένο σαββατοκύριακο μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη του Lang Lang, που προσπαθούσε να βγάλει από πάνω του την «ρετσινιά του παρδαλού» Μάλιστα έλεγε πράγματα όπως μπορεί να έρχομαι σε επαφή με ποπ κουλτούρα και να λαβαίνω μέρος σε μη κλασικά δρώμενα, αλλά είμαι κλασικός πιανίστας και η ζωή μου και οι συνήθειες μου είναι κλασικού πιανίστα. Αρκετά μελετημένα λόγια και ας μην ξεχνάμε πως ο Lang Lang είναι στα 25 του.
Νομίζω πως με την ερμηνεία του μας έπεισε και με το παραπάνω και μάλιστα μας έδειξε πως είναι ένας πολύ καλός κλασικός πιανίστας. Έδειξε πως είχε μελετήσει καλά τον συνολικό χαρακτήρα και δομή του έργου, πως είχε άποψη για αυτό και είχε και την μεγάλη τεχνική και εκφραστική ικανότητα να την περάσει στο κοινό. Μου φάνηκε άψογος τεχνικά, με πολύ καλή άρθρωση με πολύ δυνατό έλεγχο της δυναμικής και του ρυθμού και πάνω απ’ όλα εξαιρετικά εκφραστικός. Από κοντά και η ορχήστρα έδειξε γιατί θεωρείτε μια από τις καλύτερες του κόσμου. Τον υποστήριξε θαυμάσια και συνδιαλέχτηκε πάρα πολύ όμορφα μαζί του, όπου το έργο το απαιτούσε.
Στο δεύτερο μέρος μας έπαιξαν την 2η συμφωνία του Brahms. Πρέπει να είναι από τα αγαπημένα έργα του Harding, μιας και με την Mahler Chamber Orchestra πάλι το ίδιο μας είχαν παίξει. Όμως, θαρρώ πως δεν έφτασε σε απόδοση την προ εξαμήνου ερμηνεία. Βέβαια ήταν μια εξαιρετική ερμηνεία και η Concertgebouw ίσως έχει το πιο δυνατό section εγχόρδων που έχω ακούσει live. Δυνατό όχι με την έννοια του volume αλλά με κάθε έννοια. Ωστόσο τα πνευστά της (τα χάλκινα to be precise) δεν μου φάνηκαν και τόσο punctual. Για να μην παρεξηγηθώ, διϋλίζω τον κώνωπα κάνοντας αυτά τα σχόλια για τα χάλκινα, μιας και η ορχήστρα απέδειξε πως σίγουρα είναι μια από τις κορυφαίες της τρέχουσας εποχής. Άλλωστε απέσπασε ένα από τα πιο θερμά χειροκροτήματα που έχω ακούσει στο Μέγαρο (εκεί δίνονταν η συναυλία – ξέχασα να το αναφέρω :-).
Αυτά. Μπιζαραν τόσο ο Λανγκ Λανγκ όσο και η ορχήστρα. Μάλιστα η ορχήστρα 2 φορές. Την πρώτη αν θυμάμαι καλά με Μεντελσσον και την δεύτερη με κάτι πολύ γνωστό που μου έφερε στο νου πρωτοχρονιάτικη Βιέννη. Και ο Λανγη Λανγκ έπαιξε κάτι πολύ γνωστό, που αυτή τη στιγμή αδυνατώ να ταυτοποιήσω.
Ετικέτες concert
4 Comments:
Liszt's Liebestraum No.3 o Lang Lang.
Η Royal Concertgebouw Orchestra (RCO) είναι η σπουδαιότερη ορχήστρα στον κόσμο. Βερολίνο και Βιέννη έχουν μείνει αρκετα πίσω τουλάχιστον για αυτά που ακούω τα τελευταία χρόνια (ηχογραφήσεις).
Να πώ την αλήθεια στην 2η Brahms εκείνο που άκουσα με Mahler Chamber Orchestra ήταν φοβερό και νομίζω ανεπανάληπτο διότι υπήρχε μια μοναδική χημεία σε όλα τα επίπεδα.
Lang-Lang, δεξιοτέχνης μεγάλος δεν μπορώ να πώ. Σε ένα φεστιβαλ πιάνου στο Verbier θυμάμαι με τι θαυμασμό το παρακαλουθούσαν οι 12 πιανσίτες που παίζαν μαζί. Τέλος πάντων στα κονσέρτα του Chopin τον άκουσα στην ηχογράφηση του αλλά δεν πείσθηκα. Την ίδια στιγμή άκουσα και μια άλλη Κινέζα Sha-Cheng όπου με άρεσε περισσότερο διότι εκτός από την δεξιοτεχνία (που απαιτείται) πλησίασε πιο "πνευματικά" το έργο μια και φάνηκε να αναζητήσει περισσότερα πραγματα στην μουσική, πραγμά το οποίο το διδάχτηκε από τα πολλά χρόνια σπουδών της σε Ευρώπη και Αμερική.
Γεγονός πάντως είναι ότι υπάρχουν τέρατα δεξιοτεχνίας στην Κίνα, σχεδόν απίστευτα. Μπορεί να πήγαν εκεί μεγάλοι δάσκαλοι, αλλά πήγαν την τεχνική και όχι το ευρύτερο περιβάλλον.
Anyway, ο principal conductor της Concertgebouw, ο Mariss Jansons είχε έρθει με την άλλη ορχήστρα της οποίας ηγείται της Συμφωνικής ορχήστρας Βαυαρικής Ραδιοφωνίας. Να τονίσουμε ότι η RCO σε κατάταξη είναι Νο.1 και ορχήστρα της Βαυαρίας Νο.5, νομίζω αυτό λέει πολλά για τον μαέστρο.
Με το Jansons και την RCO υπάρχει ένα CD με ζωντανές ηχογραφήσεις στην υπέροχη τους αίθουσα με 2 2ες συμφωνίες. Του Beethoven και του Brahms. Περίεργος συνδιασμός αλλά εξαιρετικά πετυχημένο CD. Να ακούσεις πως παίζει ο principal με την ορχήστρα του ζωντανά την 2η του Brahms. Θυμήθηκα δε και την 2η του Beethoven που είχε ερμηνεύσει όταν ήρθε στην Αθήνα (Bαυαρια).
Ο ήχος εξαιρετικός. Οι audiophile διαθέσεις των Ολλανδών ευτυχώς είναι ζωντανές (σήμερα αν ακούσεις Βερολίνο/Rattle θα κάνεις εμετό)
Τον είχα ακούσει κι' εγώ τον Jansons όταν έιχε έλθει και ήταν εντυπωσιακός.
Τις έχω δει και εγώ τις κατατάξεις που έχουν την RCO #1 (παραπάνω από 1 και συνεχώς τα τελευταία 10-15 χρόνια) ωστόσο ο ήχος που άκουσα εγώ δεν ήταν #1. Έχω ακούσει γερμανικές ορχήστρες (και δεν εννοώ μόνο Jansons+Μόναχο) που θυμάμαι να μου άρεσαν καλύτερα (πχ Δρέσδη). Βέβαια είναι υπερβολικό να κρίνεις μια ορχήστρα μια βραδυά και δεν έχω ακούσει πολλές ηχογραφήσεις.
Εν γένει ο Λανγκ Λανγκ ήταν αρκετά καλύτερος απ' ότι περίμενα και RCO ελαφρώς χειρότερη.
πραγματικά υπέροχη βραδιά για όσους ήμασταν εκεί.
Δημοσίευση σχολίου
<< Home