La Bohème
Δεν με ενθουσίασε η Μποέμ της Λυρικής που παρακολούθησα την Παρασκευή, 21-12-7 (68). Νέα παραγωγή, την περιμέναμε με ανυπομονησία μιας και ο κ. Λαζαρίδης μας είχε συνηθίσει σε ευχάριστες εκπλήξεις. Ωστόσο, αν και η παραγωγή ήταν αρκετά καλή, νομίζω πως υστέρησε αρκετά στο μουσικό part.
Η υπόθεση είχε μεταφερθεί στη σύγχρονη εποχή και οι χαρακτήρες είχαν σύγχρονη συμπεριφορά, χωρίς όμως εκπτώσεις στα βασικά τους χαρακτηριστικά που ακολουθούσαν πιστά το πνεύμα του λιμπρέτου. Έτσι κυκλοφορούσαν με ποδήλατα, έπαιρναν ναρκωτικά και η Μουζέτα φλέρταρε με τρόπο που μάλλον δεν ήταν και πολύ του 19ο αιώνα. Βέβαια δεν έλειψαν οι λίγο αστείοι αναχρονισμοί που συμβαίνουν σε τέτοιες περιπτώσεις, όταν πχ ο Rodolfo και η Mimi έψαχναν στα σκοτάδια για το κλειδί της Μιμής γιατί τους είχε σβήσει το κερί (όταν θα μπορούσαν κάλλιστα να ανάψουν το φως, μιας και το δωμάτιο είχε ηλεκτρικό, τηλεόραση, ψυγείο, laptop κλπ)
Το έργο ξεκίνησε στο δωμάτιο του Ροντόλφο. Ένα δωμάτιο φτωχού καλλιτέχνη, ένας ενιαίος χώρος με τρομερή ακαταστασία που θύμιζε έντονα φοιτητικό δωμάτιο σημερινής εποχής. Το σκηνικό είχε στηθεί πάνω σε μια πλατφόρμα στο βάθος της σκηνής, η οποία καταλάμβανε όλο το πλάτος της σκηνής και κινήθηκε σιγά-σιγά μπροστά όταν σηκώθηκε η αυλαία.
Η σκηνοθεσία ήταν του Graham Vick, ο οποίος είναι a kind of celebrity στο σύγχρονο κόσμο της όπερας. Δεν ξέρω αν η σκηνοθεσία δικαιολόγησε το hype που υπάρχει γύρω από το όνομά του, αλλά τόσο η σκηνοθεσία όσο και τα σκηνικά (του Richard Hudson) ήταν νομίζω αρκετά καλά.
Δυστυχώς δεν φάνηκε να δόθηκε βαρύνουσα σημασία στην μουσική πλευρά. Οι δύο πρωταγωνιστές, αν και δεν μπορώ να τους προσάψω πολλά σε σχέση με την ηθοποιία τους, μου φάνηκαν ανεπαρκείς φωνητικά. Τόσο η Μάτα Κατσούλη ως Μιμή όσο και ο Leonardo Capaldo ώς Ροντόλφο, φάνηκαν λίγοι. Περισσότερο έδιναν την αίσθηση young & promising σπουδαστών, παρά φτασμένων καλλιτεχνών. Η φωνή της Κατσούλη μου φάνηκε αδούλευτη, χωρίς καμμιά κινητικότητα και γλυκύτητα και η όλη ερμηνεία της γενικά έβγαζε ένα άγχος μην κάνει καμμιά σταβή. Σε καλύτερη κατάσταση ο Leonardo Capaldo ως Rodolfo, αλλά και αυτός φάνηκε να ξεπερνιέται από τον ρόλο. Σαφώς η φωνή του σε καλύτερη κατάσταση από της Κατσούλη, είχε ωραία χροιά και ευλυγισία, τραγουδούσε όμορφα, αλλά συνολικά θαρρώ πως λίγο ανταποκρίθηκε στο σύνολο του έργου.
Τουναντίον πολύ καλοί οι Δημήτρης Τηλιακός και η Λουκία Σπανάκη στους ρόλους του Marcello και Musseta, αντιστοίχως. Νομίζω πως ήταν οι πιο ωραίες παρουσίες και δεν θα έπεφτα έξω αν έλεγα πως έκλεψαν την παράσταση.
Επίσης η ερμηνεία του Καρυτινού ήταν άχρωμη, άοσμη και άγευστη (για να μην πω τίποτε χειρότερο). Εντελώς διεκπεραιωτική και βαρετή, μου πέρασε ένα feeling πως περιμένουν να περάσει η ώρα να πάνε σπίτια τους.
Δεν ξέρω αν βελτιώθηκαν στη συνέχεια μιας και πήγα στην πρεμιέρα, πράγμα που αποφεύγω ως επι το πλείστον. Συνήθως διαλέγω την διανομή της πρεμιέρας αλλά σε μετέπειτα ημέρες, ώστε να έχουν βελτιώσει τυχούσες ανεπάρκειες που θα βγουν την πρώτη μέρα, αλλά αυτή την φορά δεν με βόλευαν οι ημερομηνίες.
Οι συντελεστές της παράστασης:
Μουσική διεύθυνση Λουκάς Καρυτινός, Σκηνοθεσία Graham Vick, Σκηνικά/Κοστούμια Richard Hudson, Φωτισμοί Giuseppe di Iorio, Marcello Δημήτρης Τηλιακός, Rodolfo Leonardo Capalbo, Colline Πέτρος Μαγουλάς, Schaunard Χάρης Αδριανός, Benoit Παύλος Μαρόπουλος, Mimi Μάτα Κατσούλη, Parpignol Φίλιππος Δελλατόλας, Alcindoro Χρήστος Αμβράζης, Musetta Λουκία Σπανάκη, Τελωνειακός Αλέξανδρος Τρόιτσκι, Λοχίας Παύλος Σαμψάκης
ps. O Graham Vick κάθονταν μπροστά μου και μάλιστα σε όλη την διάρκεια του έργου χτυπιόνταν λες και έπαιζε αυτός! Μάλιστα κάποια στιγμή σκέφτηκα πάλι κοντά σε κάποιο ψώνιο έπεσα :) Δεν τον είχα αναγνωρίσει βέβαια, και το κατάλαβα στο τέλος όταν σηκώθηκε και ανέβηκε στη σκηνή να υποκλιθεί :))))
Η υπόθεση είχε μεταφερθεί στη σύγχρονη εποχή και οι χαρακτήρες είχαν σύγχρονη συμπεριφορά, χωρίς όμως εκπτώσεις στα βασικά τους χαρακτηριστικά που ακολουθούσαν πιστά το πνεύμα του λιμπρέτου. Έτσι κυκλοφορούσαν με ποδήλατα, έπαιρναν ναρκωτικά και η Μουζέτα φλέρταρε με τρόπο που μάλλον δεν ήταν και πολύ του 19ο αιώνα. Βέβαια δεν έλειψαν οι λίγο αστείοι αναχρονισμοί που συμβαίνουν σε τέτοιες περιπτώσεις, όταν πχ ο Rodolfo και η Mimi έψαχναν στα σκοτάδια για το κλειδί της Μιμής γιατί τους είχε σβήσει το κερί (όταν θα μπορούσαν κάλλιστα να ανάψουν το φως, μιας και το δωμάτιο είχε ηλεκτρικό, τηλεόραση, ψυγείο, laptop κλπ)
Το έργο ξεκίνησε στο δωμάτιο του Ροντόλφο. Ένα δωμάτιο φτωχού καλλιτέχνη, ένας ενιαίος χώρος με τρομερή ακαταστασία που θύμιζε έντονα φοιτητικό δωμάτιο σημερινής εποχής. Το σκηνικό είχε στηθεί πάνω σε μια πλατφόρμα στο βάθος της σκηνής, η οποία καταλάμβανε όλο το πλάτος της σκηνής και κινήθηκε σιγά-σιγά μπροστά όταν σηκώθηκε η αυλαία.
Η σκηνοθεσία ήταν του Graham Vick, ο οποίος είναι a kind of celebrity στο σύγχρονο κόσμο της όπερας. Δεν ξέρω αν η σκηνοθεσία δικαιολόγησε το hype που υπάρχει γύρω από το όνομά του, αλλά τόσο η σκηνοθεσία όσο και τα σκηνικά (του Richard Hudson) ήταν νομίζω αρκετά καλά.
Δυστυχώς δεν φάνηκε να δόθηκε βαρύνουσα σημασία στην μουσική πλευρά. Οι δύο πρωταγωνιστές, αν και δεν μπορώ να τους προσάψω πολλά σε σχέση με την ηθοποιία τους, μου φάνηκαν ανεπαρκείς φωνητικά. Τόσο η Μάτα Κατσούλη ως Μιμή όσο και ο Leonardo Capaldo ώς Ροντόλφο, φάνηκαν λίγοι. Περισσότερο έδιναν την αίσθηση young & promising σπουδαστών, παρά φτασμένων καλλιτεχνών. Η φωνή της Κατσούλη μου φάνηκε αδούλευτη, χωρίς καμμιά κινητικότητα και γλυκύτητα και η όλη ερμηνεία της γενικά έβγαζε ένα άγχος μην κάνει καμμιά σταβή. Σε καλύτερη κατάσταση ο Leonardo Capaldo ως Rodolfo, αλλά και αυτός φάνηκε να ξεπερνιέται από τον ρόλο. Σαφώς η φωνή του σε καλύτερη κατάσταση από της Κατσούλη, είχε ωραία χροιά και ευλυγισία, τραγουδούσε όμορφα, αλλά συνολικά θαρρώ πως λίγο ανταποκρίθηκε στο σύνολο του έργου.
Τουναντίον πολύ καλοί οι Δημήτρης Τηλιακός και η Λουκία Σπανάκη στους ρόλους του Marcello και Musseta, αντιστοίχως. Νομίζω πως ήταν οι πιο ωραίες παρουσίες και δεν θα έπεφτα έξω αν έλεγα πως έκλεψαν την παράσταση.
Επίσης η ερμηνεία του Καρυτινού ήταν άχρωμη, άοσμη και άγευστη (για να μην πω τίποτε χειρότερο). Εντελώς διεκπεραιωτική και βαρετή, μου πέρασε ένα feeling πως περιμένουν να περάσει η ώρα να πάνε σπίτια τους.
Δεν ξέρω αν βελτιώθηκαν στη συνέχεια μιας και πήγα στην πρεμιέρα, πράγμα που αποφεύγω ως επι το πλείστον. Συνήθως διαλέγω την διανομή της πρεμιέρας αλλά σε μετέπειτα ημέρες, ώστε να έχουν βελτιώσει τυχούσες ανεπάρκειες που θα βγουν την πρώτη μέρα, αλλά αυτή την φορά δεν με βόλευαν οι ημερομηνίες.
Οι συντελεστές της παράστασης:
Μουσική διεύθυνση Λουκάς Καρυτινός, Σκηνοθεσία Graham Vick, Σκηνικά/Κοστούμια Richard Hudson, Φωτισμοί Giuseppe di Iorio, Marcello Δημήτρης Τηλιακός, Rodolfo Leonardo Capalbo, Colline Πέτρος Μαγουλάς, Schaunard Χάρης Αδριανός, Benoit Παύλος Μαρόπουλος, Mimi Μάτα Κατσούλη, Parpignol Φίλιππος Δελλατόλας, Alcindoro Χρήστος Αμβράζης, Musetta Λουκία Σπανάκη, Τελωνειακός Αλέξανδρος Τρόιτσκι, Λοχίας Παύλος Σαμψάκης
ps. O Graham Vick κάθονταν μπροστά μου και μάλιστα σε όλη την διάρκεια του έργου χτυπιόνταν λες και έπαιζε αυτός! Μάλιστα κάποια στιγμή σκέφτηκα πάλι κοντά σε κάποιο ψώνιο έπεσα :) Δεν τον είχα αναγνωρίσει βέβαια, και το κατάλαβα στο τέλος όταν σηκώθηκε και ανέβηκε στη σκηνή να υποκλιθεί :))))
Ετικέτες opera
11 Comments:
To PS. sou OLA TA LEFTA, isos moy xarises to teleytaio gelio toy 2007!
Xaxaxaxa, na sai kala!
KALH XRONIA!
Teleio! Akrivws opws perimena na einai dhladh!! Mporei na paw 3 January, mou etaksan tsampa alliws den tous dinw oute 5 euro...
Teleio re Parsi ti ennoeis?
Teleio poy einai mapa opos ma eipe o spiretos...
Καλη χρονιά και χρόνια πολλά.
Μάπα είναι βαριά κουβέντα. Ψιλοαδιάφορη νομίζω πως είναι πιο ακριβής χαρακτηρισμός :-)
Χρόνια Πολλά Spiretos. Καλή χρονιά
Και να φανταστείς ότι και εγώ ήθελα να πω ότι πουθενά δεν είδα, ούτε κατάλαβα ότι είπες ή υπονόησες ότι είναι μάπα.
Για αυτό το λόγο, πάντα είναι ευχάριστη η ανάγνωση των εντυπώσεων σου. Εντυπώσεων και όχι κριτικής. Μια στάση σου η οποία συμβατή με την δικιά μου αντίληψη. Και από ότι φαίνεται υπάρχει και κοινό αισθητικό κριτήριο. Η κριτική τελικά είναι ίσως αντικείμενο άλλων.
Να ρωτήσω κάτι: Στην Ιταλίδα με την Μπάλτσα θα πας? Θέλω να πάω και εγώ ,χωρίς να είμαι σίγουρος, γιατί το 2008 με βρήκε με εξαιρετικά βαρύ πρόγραμμα. Όπως και να έχει να ξέρεις ότι περιμένω εντυπώσεις.
Καλή χρονιά και σε σένα neco73
Θα πάω βέβαια. Είναι τόσο φτωχή η ελληνική σκηνή που δύσκολα έχει επιλογές. Πάω σχεδόν σε όλες.
Είδα κι εγώ τους Μποέμ Spireto,όμως δεν πήγα στην πρεμιέρα. Πήγα στις 5/1.
Έμεινα με τόσο διαφορετική εντύπωση απο σένα για κάποιους απ'τους τραγουδιστές που πραγματικά νιώθω την ανάγκη να κάτσω να γράψω τις εντυπώσεις μου, αν και δεν το συνηθίζω.
Ο Capalbo μου φάνηκε χαμένος μέσα σε μια ναρκισιστική προσέγγιση του όρου "Τραγουδιστής όπερας". Ένα προιόν περισσότερο του αμερικάνικου star system.Στημένος λες κι έχει βγει απο περιοδικό, διαρκώς πόζαρε. Η φωνή υπέρ-ψαγμένη κι εγκεφαλική. Τίποτα δικό του. Όλα ήταν μια κατασκευή.
Ο Τηλιακός αληθινός και ιδιαίτερα καλός στην Γ' πράξη, στα δικά μου αυτιά όμως είναι καλύτερα να μην φτάνει τη φωνή στα όρια της επειδή ξεφεύγει απ'τον τόνο και το βιμπράτο του γίνεται επικίνδυνα πλατύ.
Η Σπανάκη μου φάνηκε σα να ήθελε να αποδείξει ντε και καλά οτι είναι γεννημένη πρωταγωνίστρια τη στιγμή που η φωνή της έχει πολλές ανομοιογένειες απο νότα σε νότα κι ένα τρέμολο που σπάει νεύρα.
Ο Ανδριανός έκανε φιλότιμες προσπάθειες να κρατήσει το ενδιαφέρον του κοινού και τα κατάφερνε πρέπει να παραδεχτώ.
Και τώρα έρχομαι στην Κατσούλη.
Ειλικρινά δεν μπορώ να γνωρίζω αν τραγούδησε τόσο άσχημα στην πρεμιέρα επειδή δεν ήμουν εκεί, αλλά στην παράσταση που πήγα ήταν απλά ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΉ. Είναι μια τραγουδίστρια που τη χαρακτηρίζει η πλαστικότητα στην έκφραση. Έχει όλη τη γκάμα απο το πιανίσιμο μέχρι και το ήχο που θα γεμίσει την αίθουσα και ξέρει να τον χειρίζεται σύμφωνα με τις επιταγές της μουσικής κι όχι κατ' ανάγκη.
Θεωρώ οτι στη Μιμή η Μάτα Κατσούλη έκανε μια απο τις καλύτερες εμφανίσεις που έχει κάνει ποτέ. Στην δε Γ' και Δ' πράξη το τραγούδι της μ'έκανε να "φύγω" στην κυριολεξία.
Ο Καρυτινός υπήρξε διεκπεραιωτικός κι η ορχήστρα όλο φάλτσα.
Η σκηνοθεσία απογύμνωσε το έργο απο τον Λυρισμό του και μάλλον αυτό έκανε τους τραγουδιστές ν' αποστασιοποιηθούν.
Αυτά.
Υ.Γ. Στο εξωτερικό έχω δει Π Ο Λ Υ χειρότερες παραστάσεις.
Nickolas, ευχαριστώ για το σχόλιο. Απ' ότι φαίνεται στο μόνο που συμφωνούμε ήταν η απόδοση του Καρυτικού :-)
Πάντως εγώ δεν θα αξιολογούσα ως κακή την παράσταση που είδα. Απλώς ως μέτρια.
Eναν χρόνο μετά το ανέβασμα έτυχε σήμερα να δω το σχόλιό σας και ειλικρινά έμεινα άφωνη! Συμφωνώ πως δεν ήταν κάτι το ιδιαίτερο. Ηταν όμως αξιοπρεπής δουλειά. Εκει όμως που διαφωνώ κάθετα είναι στο σχόλιο για την Μάτα Κατσούλη! Η γυναίκα είναι ΘΕΑ!σε ότι κάνει! Ακόμα και αν η συγκεκριμένη παράσταση που είδατε ήταν η χειρότερη της ζωής της, αποκλείεται να τραγούδησε σαν αγχωμένη μαθητριούλα! Δεν ξέρω πιά μέρα παρακολουθήσατε, αλλά την μέρα που πήγα εγώ,έφυγα συγκλονισμένη από την ερμηνεία της Μάτας. Είναι μια πολύ ΜΕΓΑΛΗ καλλιτέχνης, το μεγαλύτερο αστέρι της όπερας στην Ελλάδας από την εποχή της Κάλλας. Και αυτό σας το λέει μια γυναίκα που είμαι κλασσική τραγουδίστρια και μαέστρος..και ανεβαίνω συνέχεια σε μια σκηνή.... Πρέπει επιτέλους τις αξίες στην χώρα αυτή να τις αναγνωρίζουμε και να τις στηρίζουμε! Όχι να στεκόμαστε με το όπλο στον κρόταφό τους περιμένοντας ένα λάθος για να τις μηδενίσουμε.. Αν θέλετε, σκεφτείτε το.. Καλή σας μέρα.
Μά γράφω ποια μέρα πήγα, 21-12. Ούτε είπα πως δεν ήταν αξιοπρεπής δουλειά. Είπα απλώς πως η Κατσούλη την συγκεκριμένη μέρα μου φάνηκε λίγη. Δεν την έκρινα συνολικά ως καλλιτέχνη ούτε έίπα τίποτα για την γενικότερη προσφορά της. Δεν ξέρω αν είδαμε την ίδια παράσταση αλλά αν συγκλονιστικατε, τι να σας πω... Δεν έχουμε τα ίδια γούστα
Και μακρυά από μένα τα εθνικιστικά του στυλ επειδή κάποιος είναι έλληνας πρέπει να του δόσουμε αβάντσο.
Περί γούστου δεν τίθεται θέμα φίλε μου! ο καθένας δικαιούται να εκφράζει ελεύθερα την αποψή του. Και εγώ σέβομαι την δικιά σας, παρά την διαφωνία μου! ΟΎΤΕ μιλώ εθνικιστικά. Βλέπω όμως (γενικά στον τόπο μας, όχι στο συγκεκριμένο σχόλιό σας) μια απαξίωση στους έλληνες καλλιτέχνες, γι'αυτό παρέθεσα την σκέψη μου!
Ειδικά όμως η ΜΆΤΑ ΚΑΤΣΟΎΛΗ θεωρώ πως είναι ανεκτίμητο ΚΕΦΑΛΑΙΟ για την όπερα στην χώρα μας και συνεπώς δεν μου φαίνεται υπερβολή να την στηρίζομε ανάλογα.. Και ας μην ξεχνάμε πως η υψηλή τέχνη είναι δύσκολη υπόθεση που την διαχειρίζονται θνητοί.. Μου φαίνεται κάπως υπερβολικό να γίνονται τόσο σκληρές κριτικές για τόσο ταλαντούχα πλάσματα..και μάλιστα συχνά από ανώνυμους!(μιλώ γενικά).
Ευχαριστώ για την απάντησή σας και την φιλοξενία στην σελίδα σας. Να είστε καλά!
Δημοσίευση σχολίου
<< Home